Berlingske Business

Unge DJØFere vil have kontante fordele

Det er især de unge medlemmer, som sætter pris på, at deres fagforening har en rabatordning til forbrugsgoder, viser ny undersøgelse fra DJØF.

Unge jurister og økonomer sætter stor pris på, at deres fagforening skaffer rabatter på nye cykler, fitnesskort og hårde hvidevarer.

En undersøgelse fra Danmarks Jurist- og Økonomforbund (DJØF) viser, at især medlemmer under 30 år mener, at en rabatordning hører til på hylderne i deres fagforening.

80 procent af de unge mener, at det har »meget stor«, »stor« eller »nogen« betydning, at DJØF arbejder med at tilbyde dem rabatter på forskellige forbrugsgoder. Det tilsvarende tal for samtlige medlemmer er 68 procent.

Mens 21 procent af medlemmerne under 30 år, mener, at det er meget vigtigt med rabatordninger, gælder det kun for syv procent af dem, der har rundet de 50 år.

»Jeg ser det som et udtryk for, at de unge vil være sikre på, at de får noget ud af deres kontingentkroner. De vil have »value for money«,« siger Finn Borch Andersen, formand for DJØF.

Jurist og økonomforbundets rabatordninger går under navnet DJØF Xtra. Arbejdet med at sikre medlemmerne fordele er lagt i et selvstændigt selskab, som DJØF stiftede sammen med Ingeniørforeningen i efteråret 2003.

»Det her er et ekstra tilbud, som jeg er meget tilfreds med, at vi kan levere. Men jeg tror kun, at medlemmerne er tilfredse, fordi de ved, at vores kerneydelser stadig er at sikre gode løn- og ansættelsesvilkår. Hvis ikke vi gjorde det, ville folk være fuldstændig ligeglade med, at de kan få en cykel med 10 procents rabat,« siger Finn Borch Andersen.

Konceptet breder sig
DJØF er langt fra den eneste fagforening, som har suppleret de solidariske kerneydelser med kontante rabatter til shoppelystne medlemmer. Lærerne har siden 1962 haft mulighed for at opnå rabatter på alt lige fra vaskemaskiner til fyringsolie gennem Lærernes Indkøbscentral.

Danmarks største hovedorganisation for lønmodtagere, LO, er i gang med at undersøge mulighederne for at lave en form for rabatordning for dens 1,4 million medlemmer.

»Vi har endnu ikke taget stilling til, hvordan konceptet skal se ud. Men vi overvejer, om det er en realistisk mulighed, der kan give vores medlemmer nogle positive gevinster,« siger Rune Nørgaard, informationschef i LO.

Flere fagforeninger kæmper med manglende tilslutning fra de unge, men DJØFs medlemsundersøgelse viser, at de unge er forbundets mest tilfredse medlemmer.

»Jeg tror ikke, at det skyldes kontante fordele ved vores rabatordninger. De unge efterspørger også vores karrierearrangementer og jobsøgningskurser. Jeg oplever ikke, at de vil have en nettofagforening,« siger Finn Borch Andersen.

727 DJØF-medlemmer har svaret på undersøgelsen.anb@berlingske

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen