Berlingske Business

Undersøgelse: Tobaksfirma vildleder om tjære

Danske rygere risikerer at indtage op mod fire gange så meget tjære som det, producenten af langt hovedparten af cigaretterne i Danmark, Skandinavisk Tobakskompagni, skriver på pakkerne.Tobakskompagniet: Vi bruger godkendte målinger

Det viser analyser af firmaets cigaretter på et canadisk laboratorium, som forbrugerbladet tænk+test sammen med Danmarks Radio har fået foretaget.

Resultatet, der blev offentliggjort tirsdag, viser, at en Prince-cigaret kan indeholde 41 mg tjære i stedet for de 12 mg, som er anført på pakningen, mens en Prince Light kan indeholde 38 mg i stedet for de oplyste 10 mg pr. cigaret.

Tænk+Test har fået undersøgt cigaretterne hos et af verdens førende røg-testlaboratorier, Labstat International i Canada.

- Med de nye målinger har vi fået dokumentation for, at de oplysninger, tobaksproducenterne selv skriver om tjære og nikotinindholdet på pakkerne, er helt utilstrækkelige, siger speciallæge og tobaksforsker Stig Jørgensen.

Tobaksindustriens målemetoder er igennem længere tid blevet kritiseret for at skjule og underdrive det reelle indhold af nikotin og tjære, som rygerne kan udsættes for. Ifølge teknikerne på Labstat International i Canada har 95 procent af rygerne mere intense rygevaner, end industriens røgmaskiner afspejler.

Skandinavisk Tobakskompagni, som fremstiller Princecigaretten, mener ikke, at canadiernes målinger skulle være bedre end industriens standardmetode.

- Skal metoden laves om, så er det ikke tobaksindustrien, man skal have fat i, men politikerne, siger administrerende direktør Jørgen Tandrup.

Det er tjæren i cigaretterne, der er den direkte årsag til de kræft-, lunge- og hjertekarsygdomme, der hvert år koster 13.000 rygere livet.

Det er ikke nyt, at tobaksindustriens angivelser er upræcise, fordi målemetoderne adskiller sig væsentligt fra den måde, man normalt ryger en cigaret på. Men der er ikke tidligere blevet offentliggjort indhold af tjære i danske cigaretter målt efter andre metoder end tobaksindustriens standardmetode.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen