Berlingske Business
17:16

Ulovlig kopiering skader ikke salget af CDer

Ny amerikansk forskning viser, at der ikke er en sammenhæng mellem musikindustriens stadigt dalende CD-salgstal og ulovlig downloads af musik fra internettet. Den danske pladebranche betvivler undersøgelsens resultat.

Ulovlig kopiering af musikfiler fra internettet skader ikke salget af CDer. For de bedst sælgende navne på hitlisten har kopieringen tværtimod en positiv virkning på CD-salget.

Det er hovedkonklusionerne i en opsigtsvækkende undersøgelse foretaget af professor Feliz Oberholzer-Gee fra Harvard Business School og professor Koleman Stumpf fra University of North Carolina, Chapel Hill.

I de sidste fire år har den internationale pladeindustri, deriblandt den danske, set salgstallene på CDer rasle ned med rekordfart år for år. I Danmark, der er blandt de hårdest ramte lande, er salget halveret siden 2000. Pladeselskabernes brancheorganisation IFPI har kontinuerligt gjort internettet ansvarlig for en meget stor del af faldet. Senest udtalte den danske IFPI-formand Michael Ritto i Berlingske Tidende i går, at han vurderer, at kopiering koster industrien mindst en halv milliard kr. om året.

I den nye undersøgelse har Oberholzer-Gee og Stumpf statistisk og matematisk kikket på antallet af downloads fra amerikanske brugere af fildelingstjenesten OpenNap igennem de sidste 17 uger af 2002. Konkret bygger undersøgelsen på i alt 1,75 millioner downloads af numre fra 680 album, der i den undersøgte periode var at finde på de amerikanske salgshitlister, deriblandt den toneangivende Billboardliste, hvilket svarer til ti numre i minuttet.

I gennemsnit er en given sang blevet kopieret 4,6 gange, den samme forbruger har i gennemsnit downloadet i alt 17 musikfiler fordelt over to gange. Ydermere er der lavet sammenlignelige statistiske prøver fra det mest populære fildelingssted på nettet, nemlig FastTrack/KaZaA, hvilket ikke har givet anledning til at betvivle resultaterne.

I den 52 sider lange undersøgelsesrapport, som Berlingske Tidende har læst, skriver forfatterne, at der skal hele 5.000 downloads til, før man kan spore, at CD-slaget daler med et enkelt eksemplar.

Ydermere konkluderes det, at folk der downloader musik uden efterfølgende at købe den, alligevel ikke ville have købt, hvis download-tjenesterne ikke fandtes.

»Der findes mange undersøgelser, som påviser helt modsatrettede resultater,« siger IFPI-formand Michael Ritto i dag adspurgt om de opsigtsvækkende tal i undersøgelsen.

»Uanset hvor reel eller ikke reel undersøgelsen er, så ændrer det dog ikke ved vores grundlæggende anke, nemlig at vi ikke ønsker, at nogen skal give vores ting væk gratis. Det er ulovligt at downloade, og selv om folk også køber CDer ved siden af, er vi jo ekstremt bange for, at man på længere sigt vil se en decideret adfærdsændring, hvor folk pludselig har vænnet sig til ikke at betale for musik,« pointerer Ritto.«

I rapporten, der bærer titlen »The effects of File Sharing on Record Sales«, byder forskerne ind med andre bud på årsagerne til de faldende salgstal i musikbranchen: lavkonjunktur, konkurrerende produkter såsom spil, DVD og film, radiostationernes konservative gentagelsespolitik, fald i antal af udgivelser og forbrugernes modvilje mod pladeselskabernes harske fremfærd over for pirateri.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen