Berlingske Business

Udnytter Disneys svaghed

Udnytter Disneys svaghed - 1
Aktionærerne blev mødt af Minnie Mouse, da de var på vej til generalforsamlingen i sidste uge. Det var her, svagheden i Disney viste sig, og det forsøger Comcast at udnytte. Foto: Scanpix/Timothy A. Clary

Skyttegravsfasen er indtrådt i sagaen om, hvorvidt det lykkes kabelfirmaet Comcast at overtage et af verdens kendteste og mest traditionsrige firmaer, Walt Disney Corp. Comcast vil ikke øge sit tilbud, men Disney er svækket.

NEW YORK: USAs største kabelfirma, Comcast, har gravet sig ned og nægter stædigt at øge sit overtagelsesbud på underholdningsfirmaet Disney fra sidste måned.

På den måde forsøger Comcast at udnytte den svaghed i Disney, som viste sig på generalforsamlingen i sidste uge, hvor firmaets stærke mand gennem tyve år, Michael Eisner, blev presset til at opgive posten som bestyrelsesformand. Han er fortsat koncerndirektør.

Men utilfredsheden med ledelsen var mærkbar hos aktionærerne, og i en sådan situation prøver Comcast at præsentere sig selv som en slags redningsmand frem for som en pirat på plyndringstogt.

»Vi kan hjælpe med til at tage Walt Disneys indhold, arkiv og portefølje og gøre dets vækstrate større,« sagde Comcasts direktør, Brian Roberts, på en mediekonference i Florida i denne uge.

Men Disney skal ikke vente flere penge.

»Det er ikke livsdueligt eller realistisk, at vi vil gå i gang og blive ved med at byde mod os selv,« som Roberts formulerede det.

For lavt bud
Roberts' forslag går ud på en overtagelse i form af en aktieudveksling, hvor der kun skal 0,78 Comcast aktie til at overtage en Disney aktie. Det svarede til en pris på ca. 55 mia. dollar - ca. 330 mia. kroner, da budet blev fremsat. Hertil kommer overtagelsen af Disney-gæld på ca. 11 mia. dollar - ca. 66 mia. kroner.

Men umiddelbart efter budet steg Disneys aktier, og Comcasts faldt, så prisen er nu kun i alt omkring 60 mia. dollar - ca. 360 mia. kroner.

Det afviste Disneys ledelse med det samme som for lavt.

Men det var før generalforsamlingen i sidste uge. Bestyrelsen for Disney skal nu mødes i næste måned for at diskutere en fremtid efter Michael Eisner, der er 61 år gammel. Han er ofte blevet kritiseret for ikke at have sørget for en plan om, hvem der skal efterfølge ham. Og han er berømt for ikke at kunne komme overens med talentfulde folk.

Folkene bag kampagnen for at få Eisner fjernet, Roy Disney - Walts nevø - og hans forretningspartner Stanley Gold, sagde i sidste uge, at de foretrækker en fremtid for Disney som uafhængigt firma. Men de lagde på den anden side ikke skjul på, at de først og fremmest er interesserede i at få rettet Disney op.

»Hvis nogen kom med et reelt tilbud, så burde de nok interesserede sig for det. Det er i hvert tilfælde forkasteligt at afvise det uden så meget som at kende til detaljerne,« sagde Gold om Disneys bestyrelse.

Det er lige vand på Brian Roberts' mølle. Men holder Disney fast i sit »nej tak«, står han ikke uden muligheder. Comcast har tilstrækkeligt med dollar på kistebunden til at forfølge Disney med, hvis det bliver nødvendigt at forsøde købstilbuddet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen