Berlingske Business

Udnyt forbindelsen bedre

Nu er kvaliteten i orden i datatelefoni, hvorfor så ikke udnytte, at der er rigelig båndbredde til også at tale sammen og dermed kappe telefonledningen? Erhvervstung internet-udbyder klar med IP-telefoni.

En telefonregning, der er en tredjedel billigere, er besnærende. Men private skal passe på ikke at afskære sig fra omverdenen ved at opsige fastnetlinien.

»Jeg forventer, at 20-30 procent af kunderne skifter til IP-telefoni i år. Interessen er enorm,« siger administrerende direktør Rasmus Helmich fra den lille men erhvervstunge internet-udbyder Webpartner i København.

Webpartner, hvis kunder tæller f.eks. Jubii, Krak, NESA og Nordea, er netop begyndt at tilbyde gratis telefoni mellem virksomhedernes afdelinger og filialer og mellem virksomheden og medarbejdernes hjemmearbejdspladser.

»Selvfølgelig kan virksomhederne ringe kvit og frit. De har jo købt og betalt for en given båndbredde, og den har de lov til at bruge, som de har lyst. Nu er vi ved kombinationen, hvor nettet fungerer fornuftigt, og hvor markedet er ved at acceptere, at man kan sende tale gennem datanettet. Derfor er udbyderne nu klar til at »lege« med de nye løsninger,« siger Rasmus Helmich.

Ring ud af huset
Virksomheder - og private - har navnlig de seneste år fået mere båndbredde, kvaliteten er blevet bedre, og teknologisk er mere stabil.

»Man har længe kunnet pakke tale ind i data - tænk bare på at høre radio via internet. Men man er altid nervøs for, at kvaliteten ikke er høj nok. Når man f.eks. sender en besked, spiller det ingen rolle, om de stykker - pakker - den deles i, når den sendes, ankommer i rigtig rækkefølge eller forskudt hos modtageren. Det opdager ingen. Men tale er realtidstrafik, og der er det vigtigt, at forbindelsen har høj nok kvalitet, især fordi vi er vant til en høj kvalitet på telefonnettet,« siger Rasmus Helmich.

Men hvor interne samtaler blot kører via datalinierne, er udfordringen, at man også skal kunne ringe til »almindelige« kunder, som ikke nødvendigvis har IP-telefoni. Derfor har Webpartner lavet aftaler med Orange, Telia med flere, hvis telenet på et tidspunkt skal føre samtalen den sidste vej ud til kunden.

»Og netop derfor bliver IP-telefoni ikke gratis eller voldsomt billigere. For os, som jo ikke lever af telefoni, handler det om at optimere brugen af datanettet. Hvis et selskab har flere afdelinger, har de sikkert en god aftale om en lav pris med teleleverandøren, eller også har de købt en punkt-til-punkt-telelinie. Men med IP-telefoni kan de ringe gratis mellem afdelingerne, for de har jo allerede datalinien,« siger Rasmus Helmich.

Kun supplement hos private
Han tror, at navnlig mellemstore virksomheder uden alt for lange beslutningsveje vil skifte. Til gengæld er han nervøs over de udmeldinger, som visse udbydere giver bl.a. boligforeninger om gratis telefoni uden om teleselskaberne.

»Hvis man virkelig laver en komplet erstatning hos private, fjerner man jo deres telefonabonnement. Man kan leve med, at ens e-post er nede i en halv time, men ikke i krisesituationer, hvor man skal ringe 112, eller hvis der er strømafbrydelse. IP-telefoni er for private et godt supplement til det, man har, men man skal ikke opsige alt, hvad man ejer og har, for at spare penge. Det er at gå et skridt for vidt,« siger Rasmus Helmich.

Han minder også om, at TDC, som er den ubestridt største leverandør af bredbåndsforbindelser i Danmark, sælger ADSL-forbindelser, der er leveret og prissat efter, at man har en normal telefonlinie.

»Det kan man mene meget om, men siger man telefonen op, forsvinder altså også forbindelsen,« understreger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen