Berlingske Business
14:41Endnu en hedgefond shorter Pandora

Udlicitering koster private dyrt

Private firmaer taber millioner på udliciteret ældrepleje og varsler store prisstigninger. Venstre fastholder lovkrav om frit valg og frygter ikke fiasko: Vi tror på markedsmekanismerne, siger partiets politiske ordfører.

Private firmaer, der udfører hjemmehjælp for kommunerne, har i mange tilfælde tabt penge på kontrakter, der er indgået til en urealistisk lav pris. Derfor varsler firmaerne nu markante prisstigninger for overhovedet at kunne overleve på omsorgsmarkedet.

Det sker på et tidspunkt, hvor den ny regering med sit forslag om frit valg for borgerne vil sætte gang i udliciteringerne af de bløde omsorgsopgaver i kommunerne.

»Priserne skal stige med op til 30 procent, og vi vil nu justere dem. Den erkendelse er vi kommet til, efter vi kom ud af 2001 med store tab - syv-otte mio. kroner - på vores omsorgsopgaver,« siger koncernchef Peer Christian Krogh fra Forenede Service.

Mange af de private firmaer oplyser, at usikkerhed ved det nye marked og ønsket om at få foden inden for hos kommunerne har fået dem til at dumpe priserne på ældreplejen.

ActivSeniorCare, der blandt andet udfører ældrepleje i Græsted-Gilleleje Kommune, blev droppet af kommunerne ved tre-fire udbud, fordi firmaets tilbud var for dyrt. Siden har ActivSeniorCare sænket prisen og er nu inde i flere kommuner på flerårige kontrakter, der i bedste fald giver et nul på bundlinjen - i værste fald et tab.

»Hvis vi bliver ved at sælge varen til den nuværende pris, så dør virksomhederne. Priserne skal op, hvis vi skal have et overskud på bare få procent,« siger direktør Susanne Norup, ActivSeniorCare.

De barske betingelser på omsorgsmarkedet kommer ikke bag på direktør Finn Heintzelmann fra Institut for Serviceudvikling, der rådgiver bl.a. kommuner om udvikling af velfærdsservice.

»Det vil ikke overraske mig, hvis den økonomiske gevinst bliver svær at få øje på. Det er vanskeligt at spare på udlicitering af de bløde omsorgs-områder, fordi det er er den personlige fremmødetid ved borgeren, der er afgørende for service og kvalitet. Her skal udlicitering ikke ske på grund af økonomien, men for at give borgerne valgmuligheder,« siger Finn Heintzelmann.

Græsted-Gilleleje Kommune sparede 18 procent, da kommunen som den første udliciterede en del af ældreplejen for seks-syv år siden.

»Jeg vil være ked af, hvis der kommer en kraftig stigning fra de private firmaer næste gang, vi har udbud. Så får firmaerne et problem, for vi har et afslappet forhold til, hvem der står for ældreplejen, og den kan sagtens blive kommunalt igen,« siger kommunens borgmester Jannich Petersen (V).

Formanden for KLs socialudvalg, Vagn Ry Nielsen (S) er ikke overrasket over de private firmaers tilsyneladende manglende konkurrencedygtighed.

»Vi får bekræftet, at der ikke er penge at tjene for kommunerne ved at udbyde ældreplejen. Jeg går ikke ud fra, at de 500 mio. kroner, regeringen har lovet kommunerne skal bruges til at kompensere merpriser ved udlicitering,« siger Vagn Ry Nielsen.

Venstres politiske ordfører, Jens Rohde, frygter ikke, at de private firmaers prisforhøjelser skyder regeringens ønske om frit valg i sænk.

»Markedsmekanismerne skal nok sørge for, at priserne finder et leje, så firmaerne kan være med, ellers har de jo ingen forretning mere. Vi vil ikke styre markedet politisk, og det bliver under ingen omstændigheder vores opgave at finansiere det private erhvervsliv,« siger Jens Rohde.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen