Berlingske Business

Udfordringer til små leverandører

A. P. Møller har erkendt, at det ikke længere er nok at være en blandt mange underleverandører af for eksempel bremsebelægninger. Aftagerne kræver, at leverandørerne tager et stadig større ansvar for den samlede proces.

Baggrund

Lige siden Henry Ford opfandt samlebåndet til sin første fabrik i Dearborn, Michigan, har bilbranchen været i front, når det gælder nye måder at organisere produktionen på. Og de seneste års udvikling på bilfabrikkerne tyder på, at der er store udfordringer i vente for de mange industrielle underleverandører, der præger dansk industri.

Fords model

Fords oprindelige model var en gigantisk fabrik, der tog kul og jernmalm ind i den ene ende og spyttede biler ud i den anden. Men i årenes løb er større og større dele af produktionen blevet placeret uden for virksomheden. Ikke bare stål, men også færdige rat, sæder og sågar hele undervogne bliver nu leveret af en underskov af virksomheder, der må kæmpe indæt om de stores gunst.

Stor eller snedig

For at vinde den kamp må man være stor eller snedig nok til at give de stadig færre og stadig større globale bilmærker modspil.

Det er den erkendelse, der ligger bag A. P. Møllers beslutning om at skille sig af med Roulunds Fabrikker, hvis hovedprodukter netop er bilkomponenter.

Selv om A.P. Møllers lommer er landets dybeste er det svært at se, hvordan den danske producent af bremsebelægninger, slanger og transmissionsremme skal blive stor nok til at tilfredsstille en kundegruppe, der i stigende grad efterspørger ikke bare enkeltdele, men for eksempel hele bremsesystemer.

»En af måderne at klare sig som underleverandør på er at blive en stor spiller, så man bedre kan give modspil til sine kunder, kan udnytte mere traditionelle stordriftsfordele og har større ressourcer til produktudvikling, markedsføring og salg,« lyder forklaringen fra direktør Eivind Kolding fra A. P. Møller.

Ned i fødekæden

Som relativt lille producent af relativt simple komponenter er risikoen, ifølge funktionschef Bjarne Palstrøm fra Dansk Industri, at man bliver skubbet stadig længere ned i leverandørernes fødekæde. Tendensen gælder ikke blot underleverandører til bilbranchen. En lang række koncerner er i gang med at rydde op blandt underleverandørerne.

»Man er nødt til at have styr på fundamentale ting omkring kvalitet og leveringssikkerhed.

Derfor har bilfabrikkerne reduceret antallet af underleverandører. Der er nogen, der leverer et helt bremsesystem, et helt instrumentpanel, alle sæder osv. Sådan er en bil i dag bygget op af nogle større moduler.

I stedet for at have kontakt til flere tusind underleverandører har slutbrugeren nu kontakt til nogle få leverandører af hele moduler. Så må de tage sig af leverandørerne længere nede i kæden,« forklarer han.

Men det betyder ikke, at de danske producenter er dømt til undergang. Tværtimod er der masser af eksempler på, at hjemlige virksomheder har udnyttet de skærpede krav fra aftagerne til at give konkurrenterne baghjul, mener Bjarne Palstrøm.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen