Berlingske Business

Udflytning genopretter porcelænsfabriks økonomi

Royal Copenhagen har skiftet 55.000 etagemeter på Frederiksberg ud med 16.000 nye kvadratmeter i et mere ydmygt industrikvarter mellem Glostrup og Albertslund. Målet er at forbedre produktiviteten med 40 procent - og skabe overskud.

Royal Copenhagen, også kendt som Den Kgl. Porcelænsfabrik, har udsigt til at skabe sit første overskud i mange år i 2005. Det skyldes primært en velgennemført udflytning fra Frederiksberg til Glostrup, hvorved virksomhedens ejendomsforbrug er reduceret voldsomt.

Porcelænsfabrikken er blot rykket en halv times kørsel nordpå, væk fra den gigantiske grund i Smallegade på Frederiksberg - og ud til nye omgivelser ved Glostrup.

Men alligevel kan man godt tale om en historisk udflytning, eftersom porcelænsfabrikken gennem 120 år befandt sig på Frederiksberg. En udflytning, der er en meget vigtig del af den økonomiske genopretnings- og redningsplan, der skal sikre fremtiden for Royal Copenhagen.

»I Smallegade havde vi nogle smukke bygninger og masser af ånd. Men man kunne ikke længere producere effektivt. Vi skulle populært sagt transportere en kaffekop fem kilometer undervejs i processen, og vi havde alt for store udgifter til rengøring og løbende vedligeholdelse,« forklarer adm. direktør Peter Lund, Royal Copenhagen.

Et andet problem er, at kongeligt dansk porcelæn ikke sælger lige så godt som tidligere. Virksomheden havde efter fusionen med Bing & Grøndahl i 1987 cirka 4000 ansatte. I dag er der blot 530 tilbage - heraf 300 timelønnede i produktionen. Hertil kommer, at en del af produktionen er outsourcet.

Udviklingen har skabt det ene underskud efter det andet, og efterhånden var det nødvendigt at gøre noget drastisk, hvis Royal Copenhagen skulle overleve.

»Udfordringen består i at fastholde en produktion på dansk grund i en virksomhed, hvor 80 procent af omkostningerne går til løn. Det har vi bl.a. gjort ved at gennemføre et salg af ejendommen i Smallegade og en effektivisering af produktionen,« fortæller Peter Lund.

Vellykket udflytning
Royal Copenhagen solgte den 48.000 kvadratmeter store grund på Frederiksberg til Sjælsø Gruppen i 2002. Dermed blev der frigjort meget store værdier, som har givet Royal Copenhagen et pusterum til at fokusere forretningen - så der igen kan skabes sorte tal på bundlinien.

»Vi har fjernet alle de processer, der ikke skaber værdi, herunder transport og mellemlagre. Tidligere tog det i snit 55 dage at få en ordre gennem fabrikken. Nu tager det fem dage! Vi har sat os som mål at skabe en 40 procent fremgang i produktiviteten, og vi er godt på vej til at realisere det,« konstaterer den adm. direktør.

Selve produktionen er nu flyttet til nogle omgivelser, der langt bedre svarer til virksomhedens omfang - og produktionens behov. Tidligere rådede Royal Copenhagen over svimlende 55.000 etagekvadratmeter - nu er behovet reduceret til 16.000 kvadratmeter.

»Produktionen var tidligere spredt i et stort antal bygninger i flere tager, og det betød, at vi måtte transportere porcelænet med elevator mellem de enkelte produktionsled. Nu producerer vi i blot to bygninger i ét plan,« forklarer teknisk chef Bjarne Enoch Nielsen, Royal Copenhagen.

Udflytningen er sket i tæt samarbejde med Sjælsø Gruppen, der således dels står for udviklingen af Den Kgl. Porcelænsfabriks gamle grund på Frederiksberg (se separat artikel), dels har stået for udviklingen af et nyt domicil til Royal Copenhagen.

Porcelænsfabrikkens medarbejdere er flyttet ind i de nye lokaler i flere etaper, efterhånden som ombygnings- og tilbygningsprocessen er skredet frem i 2003-2004.

Bedre arbejdsmiljø
Royal Copenhagens nye domicil ligger på adressen Smedeland 17 på grænsen mellem Albertslund og Glostrup kommuner. Grunden har tidligere huset først Schulstad Brødfabrik og siden Coca-Cola - på hjørnet af Fabriksparken og Smedeland som en del af Hersted Industripark. I 1970'erne et af de mest dynamiske og attraktive nye industriområder i Københavns omegn.

Siden gik udviklingen i kvarteret i stå. Store danske produktionsvirksomheder valgte at forlade området - som siden har været præget af forfald og mange »til salg« eller »til leje« skilte. Ikke mindst derfor må man sige, at Den Kgl. Porcelænsfabrik pynter på det gamle industrikvarter - nærmest som et symbol på nye tider.

Kvarteret har sågar fået et markant nyt ansigt udadtil via den monumentale, hvidskurede hjørnebygning, som bærer det velkendte logo med kongekrone og bølger, kendt fra bagsiden af juleplatter og porcelænsfigurer. Den fem etager høje silobygning er rent faktisk tom indvendig - og bruges i dag kun som et meget markant blikfang.

Parkeringspladser og græsklædte arealer præger grunden, som Sjælsø Gruppen har omdannet og totalrenoveret - med hjælp fra arkitektfirmaet Mannik & Storm A/S, Hellerup.

»Der var muligvis mere »ånd« i Smallegade. Men arbejdsmiljøet er altså væsentligt bedre her end i de gamle bygninger på Frederiksberg. Sygefraværet er således faldet fra over 12 procent til under tre procent siden udflytningen,« beretter Peter Lund.

Der er sket små mirakler med det nedslidte fabriksanlæg i Glostrup, der i dag fremstår som en moderne arbejdsplads. Det nye domicil er som nævnt indrettet i to gamle lagerbygninger. Bygningerne er totalrenoveret, bl.a. ved at åbne de ugæstfri facader ved hjælp af store vinduespartier. Resultatet er, at lyset er inviteret indenfor.

I den bageste bygning - med en ny tilbygning - har man samlet alle de processer, der går forud for selve porcelænsfremstillingen. Her findes udviklingsafdelingen - hvor det er strengt forbudt at fotografere - med de kommende års produktnyheder. Men også salg- og kundeservice, et stort showroom samt et produktionsafsnit, hvor råmaterialet fremstilles.

I bygning nummer to fremstilles selve det porcelæn, der havner på hylderne hos samlere i Danmark, Japan, USA og resten af verden. Her står også de store ovne, hvor porcelænet brændes over flere omgange.

Produktionen er opdelt i en række mindre enheder, der hver især arbejder med fremstilling af skåle og fade, vaser og figurer, kopper, tallerkener og så videre. Der er kommet sammenhæng og »flow« i produktionen. Logistikken hænger sammen på en helt anden måde end i den nedlagte porcelænsfabrik på Frederiksberg.

»Vi har opbygget seks minifabrikker, der hver især består af teams, som er fælles om ansvaret. Det har også bidraget til en voksende arbejdsglæde. Sidste år gennemførte vi - samtidig med udflytningen - en markant forbedring af vores økonomi. Der er lang vej endnu. Men for første gang i mange år er vi på vej ind i et overskudsgivende år,« lover direktøren.

Historisk virksomhed
Den Kgl. Porcelænsfabrik er grundlagt den 1. maj 1775 under protektion af Dronning Juliane Marie. Men gennem det sidste halve århundrede har den internationale konkurrence medført et behov for at samle ressourcerne inden for europæisk og dansk kunstindustri.

Allerede i 1972 købte Den Kgl. Porcelænsfabrik Georg Jensen Sølvsmedie. I 1985 fusionerede fabrikken med Holmegaards Glasværker under navnet Royal Copenhagen A/S. I 1987 kom også Bing & Grøndahl med i Royal Copenhagen.

Endelig blev det bedste inden for dansk og svensk kunstindustri samlet, da Royal Copenhagen gik sammen med de svenske glasværker Orrefors Kosta Boda under navnet Royal Scandinavia. Porcelænsvirksomheden hedder dog stadig Royal Copenhagen.

Selve fremstillingen af det kongelige porcelæn er der ikke ændret voldsomt på trods flytningen. Det er i bund og grund stadig et kunsthåndværk, baseret på håndmaling, og man fremstiller stadig det verdensberømte Flora Danica porcelæn med de fine, skrøbelige dekorationer.

Men omgivelserne er nye. Lyse og venlige. Indrettet, så det igen er rationelt og praktisk at fremstille kongeligt porcelæn og eksportere det til resten af verden. Til glæde for virksomhedens ejere, Royal Scandinavia, der har Axcel som hovedaktionær.

På sigt bliver de nye omgivelser også til glæde for andre. Axcel har sat Royal Copenhagen samt Georg Jensen på salgslisten.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen