Berlingske Business

Uddannelse skal redde os

Millioner af højtlønnede jobs er på vej fra Vesten til veluddannede i lande som Indien og Kina. Per Ole Front, formand for Ingeniørforeningen I Danmark, mener ikke, at der er noget at gøre ved det.

Hvorfor skal danske lønmodtagere bare acceptere, at højtlønnede jobs forsvinder ud af landet?

»Selvfølgelig er der et eller andet sted en smertetærskel for, hvor langt vi skal acceptere det. Men dybest set skal vi være glade for, at virksomhederne lægger produktionen der, hvor det er mest effektivt. Det samme forhold gælder jo også, når danske virksomheder konkurrerer worldwide.«I siger, at uddannelse og forskning er det eneste modtræk. Men vi kan jo ikke alle tage en ph.d. Hvad med resten?

»Højtuddannede, som for eksempel ingeniører, trækker ofte en række andre jobs med sig i form af produktion og service af de produkter, som ingeniørerne udvikler. Og vi kan med fordel satse på produktion, som hænger sammen med forskning. Her er den danske ledelsesstil netop en fordel, fordi vi er gode til at få forskellige medarbejdergrupper, som for eksempel faglærte og højtuddannnede, til at arbejde sammen.«Hvis forskning og uddannelse er svaret, gør vi så nok i Danmark?

»Desværre nej. Selv med den fremtidsfond, som regeringen har stillet i udsigt, er vi stadig langt fra Barcelona-målsætningen om, at Danmark skal bruge tre procent af bruttonationalproduktet på forskning og udvikling. Og for viksomhedernes vedkommende skal de blive endnu bedre til at omsætte forskningsresultaterne i praksis.«Burde en fagforening som IDA ikke have en mere offensiv modstrategi?

»Jamen, hvad er det, vi skal være imod? Jeg kan dårligt forestille mig, at vi kan være imod markedet. Tværtimod handler det om, at vi skal være bedre til at identificere og fokusere på morgendagens teknologier og industrier. Så har vi den største fordel, man kan have, nemlig at være foran.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen