Berlingske Business

Udbredt fiskeri-fusk i Esbjerg

12 fartøjer har indtil videre fået frataget licensen efter svindel med bifangsterne - i en last var der 95 procent sild, hvilket meget dårligt levede op til udtrykket "bifangst". Her er grænsen 20 procent.

Samtlige industrifiskere, som kom i havn i Esbjerg i ugens fire første dage, havde ulovlig bifangst af spisefisken sild i den last, som hovedsagelig skulle indeholde den i øjeblikket svært tilgængelige brisling.

Det blev afsløret af Fiskerikontrollen, som mandag begyndte at undersøge alle industrifartøjer, efter at stikprøver i sidste uge havde afsløret ulovligheder.

I løbet af en uge har i alt 12 fartøjer fået taget deres licens for en måned, fordi de havde for stor bifangst af sild i fiskeriet efter brisling, som bruges til fremstilling af mel og olie.

Viceinspektør Finn Vind, Fiskerikontrollen i Esbjerg, mener, at overtrædelserne er bevidste. I en last var der 95 procent sild, som meget dårligt levede op til udtrykket bifangst. Den tilladte bifangst af sild er 20 procent.

De fleste af de 12 har været pågrebet inden for de sidste fem år, oplyser Finn Vind til Ritzau.

Ulovlighederne er taget voldsomt til siden sidste år, da der kun blev pågrebet en enkelt fisker under en kontrol af 60 skibe i løbet af henved en måned.

Nogle fartøjer har mulighed for at rigge om til andet fiskeri, når de mister licensen til brisling og sild i en måned.

Sanktionerne over for fiskere med ulovlig bifangst bliver fastsat af Fiskeridirektoratet. Alle de 12 skibe, som blev pågrebet i løbet af den forløbne uge, havde satellitsender om bord, så Fiskerikontrollen kan følge deres færden - dog uden at se, om de fisker.

Ritzau

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen