Berlingske Business

Tyskerne sparer på indkøb af dansk tøj

De tyske forbrugeres usikkerhed har medført et lille fald i salget af dansk tøj til Tyskland. Dansk Textil og Beklædning forventer, at den samlede danske tøjeksport vil stige med 4 pct. i 2004.

Stigningen i eksporten af dansk tøj til udlandet bliver ikke lige så stor i 2004, som den var i 2003.

Det skyldes først og fremmest et svagt faldende tøjsalg til dansk tøjindustris vigtigste eksportmarked Tyskland.

Tøjeksporten til Tyskland faldt med 0,9 pct. i de første fire måneder af 2004 sammenlignet med den tilsvarende periode året før. Det viser helt nye tal fra Dansk Textil og Beklædning. Organisationen forventer derfor »kun« en vækst i den samlede tøjeksport på 4 pct. i 2004 mod 7,7 pct. året før.

»Vi tror ikke, at vi vil opleve en stigning i salget til Tyskland de næste par år. Den tyske beskæftigelsessituation og debat om økonomiske reformer har bremset forbruget på tøj,« siger Nicolaj A. Dupont-Mersing, cheføkonom i Dansk Textil og Beklædning.

Gode fremtidsudsigter
I 2003 steg eksporten af tøj til Tyskland med 15,3 pct. Men fra januar til april 2004 er det Finland og Storbritannien, der står for den største stigning. Eksporten til de to lande er vokset med henholdsvis 11,4 og 8,1 pct. Nicolaj A. Dupont-Mersing er da også ganske godt tilfreds med de samlede fremtidsudsigter: »I starten af året har vi oplevet nogle pæne stigninger på alle andre eksportmarkeder end det tyske. Jeg anser en stigning på 4 pct. som meget fin,« siger Nicolaj A. Dupont-Mersing.

Bangladesh slår Polen
Når det gælder import af tøj til Danmark, indtager Kina klart førerpositionen. Tyrkiet er det land, som importerer næstmest tøj til Danmark, mens Italien kommer ind på en tredjeplads. Danmark har øget tøjimporten fra hver af de tre lande med mellem 17 og 35 pct: »Tyrkiet er stærk på denim og jeans, som er meget in for tiden. Mens italienerne er gode til hurtig levering af kvalitet og godt design,« siger Nicolaj A. Dupont-Mersing.

Selvom det tager 4 uger, at få tøjleverancer sejlet hjem fra Kina, er Nicolaj A. Dupont-Mersing sikker på, at kineserne vil erobre markedsandele i Danmark. Det skyldes, at de sidste hindringer for fri samhandel mellem Kina og Europa falder bort til årsskiftet.

Og polakkerne har allerede mærket konsekvensen af den hårde priskonkurrence fra Østen. I 2004 har Bangladesh nemlig fortrængt Polen fra dansk tøjimports top 7.

»Der er sket et skift i handelsmønstret, som går ud over Polen, fordi det er et forædlingsland. Førhen sendte danske virksomheder metervaren til Polen, for at få den syet om til tøj og importerer den tilbage igen. Men nu sender flere og flere virksomheder deres design til Kina, for at få dem produceret af metervarer, som kineserne køber derude,« siger Nicolaj A. Dupont-Mersing.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen