Berlingske Business

Tyske topchefer venter frifindelse

En af Tysklands største erhvervssager ender formentlig med, at bl.a. chefen for Deutsche Bank frifindes for overtrædelse af straffeloven. Den såkaldte Mannesmann-proces ser således ud til at ende som en fiasko for anklagemyndigheden.

BERLIN

En bombe i erhvervslivet behøver ikke at være ubehagelig. Eksemplet på en sådan sprang i går ved retten i Düsseldorf, da dommeren i en af Tysklands største erhvervssager gav et fingerpeg om, at de tiltalte ikke har overtrådt straffeloven. Dermed ser det ud til, at Deutsche Banks øverste direktør og en række andre af tysk erhvervslivs tungeste skikkelser kendes ikke-skyldige.

Det drejer sig om den såkaldte Mannesmann-proces, hvor Deutsche Bank-chefen Josef Ackermann tiltales for at have givet for gyldne håndtryk i forbindelse med et firmaopkøb i 2000. Dengang blev tyske Mannesmann overtaget af britiske Vodafone. Mannesmanns afgående direktør Klaus Esser blev betænkt med omkring 60 millioner D-mark (230 mio. kr.) umiddelbart inden overtagelsen. Andre Mannesmann-ledere fik også pæne beløb, om end ikke så store som Esser. I alt bevilgede Ackermann, dengang medlem af Mannesmanns bestyrelse, udbetaling af 111 millioner D-mark (400 mio. kr.). Han fik ikke selv økonomisk udbytte af transaktionen.

Fatalt slag
Sagen har været ført i Düsseldorf de seneste par måneder. I går gav dommer Brigitte Koppenhöfer imidlertid udtryk for, at de tiltale har overtrådt visse punkter inden for fondsretten, men ikke straffeloven. Retsbelæringen blev i aftes vurderet som et fatalt slag mod de tre statsadvokater og et vink om, at ingen af de tiltalte kan stemples som kriminelle. Esser siger nu, at han forventer frifindelse.

De store pengegaver har dog - sammen med oplysninger om tyske topchefers generelle lønniveau - skabt politisk røre i Tyskland. Flere store, politiske partier har kritiseret aflønningernes størrelse. Den debat stilner næppe af efter bomben i Düsseldorf i går.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen