Berlingske Business

Tysk opsving tøver

Tyskland er kun kommet langsomt ind i 2004. Økonomiske institutter nedjusterer vækstskøn for første kvartal, men eksporten boomer.

BERLIN

Tysklands økonomi har fortsat svært ved at springe i gang, og i går kom det sort på hvidt, at der er ikke er anledning til at lade champagnepropperne springe foreløbigt. Den ansete tænketank DIW Berlin nedjusterede sine forventninger til vækst i første kvartal fra 0,4 til 0,1 procent. »Konjunkturen synes ikke at stå ved begyndelsen af en mærkbar bedring,« hed det fra DIW.

To andre økonomiske institutter, HWWA og IWH, sænkede for nylig deres prognoser for hele året en smule. De to regner med en vækst i 2004 på halvanden pct. DIW regner fortsat med vækst på 1,4 i år.

»Tysk økonomi løsner sig kun stammende fra stagnationen,« hedder det i DIWs vurdering. Den beskedne vækst, der trods alt er, skyldes i det væsentlige internationale impulser. Tyskland trækker sig altså ikke op af egen kraft, men er anvist til at hægte sig på dynamikken i f.eks. USA.

Lidt bedre nyheder kom i går fra det tyske statistiske kontor. En oversigt herfra viser, at eksporten fortsat tromler frem. I januar steg den med seks procent i forhold til måneden før. Importen steg kun tre pct. Dermed sluttede handelsbalancen i januar med et plus på 12,3 milliarder euro, godt tre milliarder mere end for et år siden. Eksperter advarer dog mod at håbe på yderligere hop fremad med det første - den stærke euro, som gør europæiske produkter dyrere på det amerikanske marked, er ikke befordrende for den slags, hedder det.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen