Berlingske Business

Tysk-østrigsk lavprisalliance

Det tyske Air Berlin og det østrigske Niki bliver partnere, bl.a. for at erobre det østeuropæiske marked.

BERLIN: Europa får sin første alliance inden for discountluftfarten, efter at to selskaber, østrigske Niki og tyske Air Berlin, har meddelt, at de går sammen. Hensigten er især at erobre det østeuropæiske marked, hedder det.

Samarbejdet domineres af Air Berlin, Tysklands største luftfartsselskab efter Lufthansa og Europas tredjestørste på lavprisområdet. Selskabet overtager 24 procent af Niki, der drives af den tidligere racerkører Niki Lauda, som i mange år stod i spidsen for ferieflykoncernen Lauda Air.

Lauda overtog i november det østrigske datterselskab til det konkursramte, tyske luftfartsselskab Aero Lloyd. I øjeblikket flyver Niki østrigske turister fra Wien og Salzburg til De kanariske Øer, Madeira og Ægypten. Det sker med to Airbus-fly, der suppleres med yderligere to Airbus-maskiner i april.

Niki Lauda har, siger han, fra begyndelsen søgt efter en stærk partner. Med Air Berlin får han en makker, der de seneste år er gået kraftigt frem. Passagertallet voksede fra 6,7 millioner i 2002 til 9,6 millioner i 2003 og omsætningen steg fra 696 til 894 millioner euro (6,7 mia. euro). Godt halvdelen af billetterne afsættes i lavprissegmentet. Den store stigning skyldes især den nye Air Berlin City Shuttle, der flyver mellem otte tyske lufthavne og metropoler som London, Rom og Barcelona.

Wien og Niki er med en placering i det geografiske Østeuropa tæt på de kommende EU-medlemslande, mens Air Berlin har kapitalen til et lavprisfremstød i de nye markeder.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen