Berlingske Business
17:32Renten faldt tilbage torsdag

Tysk frygt for at miste kvalitetsstempel

Tyske eksportvirksomheder raser over EU-forslag om at erstatte »Made in Germany« med »Made in EU«. Et »frontalangreb på tyske kvalitetsstandarder«, kaldes det.

BERLIN

Tyske virksomheder blæser til angreb mod planer fra EUs handelskommissær om at afskaffe oplysninger om fremstillingslandet på deres varer. Kommissæren, Pascal Lamy, leger med tanken om, at europæiske produkter fremtidigt kun skal være mærket Made in EU. Men især mindre og mellemstore firmaer advarer mod, at ideen kan blive en mindre katastrofe for eksportindustrien.

Tyskland er Europas største eksportnation, og mange varer, især af teknisk art, bærer fortsat prædikatet Made in Germany, som skal borge for kvalitet, grundighed og pålidelighed. Kommissærens forslag, der bygger på en idé fra bl.a. Italien, kaldes »et frontalangreb på tyske kvalitetsstandarder« af formanden for foreningen af mindre tyske virksomheder (BVMW), Mario Ohoven. Han kræver af den tyske regering, at den står fast i sin modstand mod projektet.

»Made in Germany er udtryk for et sæt af værdier og stærke associationer, der forbindes med præcision og kvalitet,« siger danskeren Marianne With, der med en partner har åbnet et branding-rådgivningsfirma, Framework Identity, i Berlin. »Made in EU er intetsigende og et underligt konglomerat,« mener hun, og bakker således den tyske kritik op.

For de fleste danske produkter forholder det sig imidlertid anderledes, påpeger With. »Mange udenfor Europa ved slet ikke, hvad Danmark er, og virksomheder som Lego eller Bang & Olufsen markedsfører sig ikke som danske, men internationale producenter. De gør brug af en internationalisme, som kan gøre produkterne eksklusive.«

Ifølge Marianne With giver det for danske produkter kun mening at bryste sig af hjemstavnen, »når danskheden er en del af brandet. Hvis man f.eks. køber Ægget, en stol af Arne Jacobsen, vil man jo hellere have, at der står Made in Denmark på undersiden end Made in Singapore. Men globalt set betyder det ikke så meget.«

En talsmand for EU-Kommissionen oplyser, at man formentlig vil præsentere en undersøgelse om emnet i slutningen af marts. Her vil såvel medlemslandene som industrien og forbrugerorganisationer blive spurgt til råds.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen