Berlingske Business

Tysk erhvervsliv stadig pessimistisk

Spørger man kansler Schröder, er der lys for enden af tunnelen i Tyskland, men der er tilsyneladende ikke mange andre, som kan se det. Nye tal fra Ifo-instituttet viser ringere tillid i erhvervslivet.

BERLIN

Tysklands økonomi er stadig ikke sprunget i gang, og forventningerne om, at det sker snart, fik i går endnu en kold afvaskning. Den såkaldte Ifo-erhvervsindeks er i marts faldet fra 96,4 til 95,4 point. Ifo-indekset er et af de vigtigste, tidlige varslingssystemer for økonomien i EUs største land. Ifo-instituttet i München tager hver måned temperaturen på erhvervsklimaet blandt 7.000 virksomheder. Det er anden måned i træk, at indekset falder - efter ni måneder med uafbrudt stigning.

Chefen for Ifo-instituttet Hans-Werner Sinn gav i går udtryk for »tiltagende bekymring« for den tyske konjunktur. I virksomhederne er »forventningerne for de kommende seks måneder tydeligt blevet mindre,« sagde han.

De nedslående nyheder kom dagen efter, at kansler Gerhard Schröder i en 70 minutter lang tale i Forbundsdagen havde forsøgt at sprede optimisme og sagt, at det går fremad. Men tyskerne tror stadig ikke på, at opsvinget er rundt om hjørnet, lader det til, og derfor fortsætter de med et lavt forbrug. Deres opsparing viser, at mange ikke mangler penge, men de tør ikke bruge dem - og Ifo-indekset dokumenterer, at der ikke er håb om en snarlig ændring, trods kanslerordene.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen