Berlingske Business

Tysk ejendoms-marked kun for proffer

Det er svært at finde danske erhvervsejendomme, som er til salg. Investeringsselskaberne tilbyder derfor tyske ejendomme, men markedet er svært at gennemskue for private.

Danske investeringsselskaber har stadig sværere ved at finde danske erhvervsejendomme til salg.

Det har fået selskaberne til at søge udenlands - bl.a. til Tyskland - og vellønnede danskere, som ønsker at udskyde skat eller investere i erhvervsejendomme via timands selskaber, modtager netop i denne tid mange tilbud.

Men Tyskland er et risikabelt marked, mener Jan Kristensen, direktør i investeringsselskabet Kristensen & Holmberg A/S.

»Kradser man i overfladen, viser det sig, at en stor del af erhvervsejendomsmarkedet holdes i live af de tyske banker. Hvis bankerne beslutter at kaste ejendommene ud i fri handel, vil vi se et større prisfald. Vi mener ikke, at bunden er nået for det tyske erhvervsejendomsmarked endnu,« siger Jan Kristensen.

Skumle klausuler
Ivan Petz, investeringsdirektør i Hansen og Nøttrup A/S, er uenig. Han mener, at der er muligheder i Tyskland, hvis bare man ser sig godt for.

»Lejekontrakterne er skruet anderledes sammen i Tyskland. De kan indeholde skumle klausuler, der gør det muligt for lejer at opsige kontrakten. Vi sørger altid for at ændre kontrakterne, så der ikke er sådanne klausuler,« siger Ivan Petz.

Hverken Kristensen & Holmberg eller Hansen og Nøttrup er medlemmer af den nye brancheorganisation for investeringsselskaberne på erhvervsejendomsmarkedet (DEB). De mener ikke, at kravene for at blive optaget i foreningen er skrappe nok. Jan Kristensen anbefaler desuden, at investorer rådfører sig med en revisor og egen advokat inden en evt. investering.

Ivan Petz mener, at man først og fremmest skal se på, hvilke interesser sælgeren af investeringsprojektet har.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen