Berlingske Business

Tysk bet på to milliarder til TDC

2,1 milliarder kroner. Så meget sætter TDC, tidligere Teledanmark, til side til at dække tab på det tyske datterselskab Talkline.

Den meddelelse sendte TDC i går ud for at advare aktiemarkedet om, hvad der er i vente, når årsregnskabet for 2001 offentliggøres i februar. Talkline har længe voldt den danske telegigant problemer, og af samme grund omstrukturerede TDC selskabet for få måneder siden.

I erkendelse af, at de to tabsgivende områder, fastnet- og Internetaktiviteterne, ikke kan sælges til anden side, blev det besluttet at lukke dem, og forhandlingerne med medarbejderne er nu afsluttet, og regnestykket kan gøres op.

»Talklines engangsposter beløber sig til et tab på 2,1 mia. kr., der er sammensat af en nedskrivning af goodwill-værdier og anlægsaktiver på 1,4 mia. kr. og en hensættelse til lukningen af fastnet- og Internetaktiviteterne på 0,7 mia. kr., relateret til dækning af forpligtelser over for medarbejdere, forhandlere mv.,« skriver TDCs ledelse.

TDC fastholder dog sine forventninger om et driftsresultat for hele 2001 på 12,8 mia. kr. Men på grund af de tyske tab vil resultatet på bundlinien kravle ned på minus 1,4 mia. kr.

Aktieanalytikerne var på den ene side overrasket over, hvor stort tabet på det tyske datterselskab var. Men omvendt glæder flere af dem ifølge nyhedsbureauerne sig over, at regningen nu er gjort op. De takserede alt i alt meddelelsen fra TDC til et fald i kursen på Københavns Fondbørs på fire kr. til kurs 274. loa

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen