Berlingske Business

Tysk bejler til Post Danmark i fin form

Tysk bejler til Post Danmark i fin form - 1
Fremgangen for Deutsche<br>Post skyldes ikke mindst<br>internationaliseringen, der med beskedne manerer har gjort virksomheden<br>til en global aktør.<br>Foto: Bloomberg/Wolfgang von Brauchitsch

Deutsche Post, en af de mest seriøse bejlere til at købe dele af Post Danmark, præsenterede i går et godt regnskab for 2003. Koncernen vil »udnytte de chancer, der opstår med liberaliseringen af det europæiske brevmarked«, siger chefen.

BERLIN: Deutsche Post, det tyske postvæsen, fremlagde i går et efter omstændighederne pænt regnskab og står således godt rustet til yderligere internationale opkøb, herunder muligvis 25 procent af Post Danmark.

Koncernen havde sidste år en svag stigning i omsætningen, som var 40,02 milliarder euro (300 mia. kr.) mod 39,26 milliarder euro (294 mia. kr.) i 2002. Resultatet er bemærkelsesværdigt, fordi Deutsche Post var tynget af myndighedernes krav om en portonedsættelse, af stagnationen i Tysklands økonomi og af øget konkurrence.

På trods heraf foreslår Deutsche Post at forhøje udbyttet med ti procent til 44 cent pr. aktie. Koncernoverskuddet er tilmed fordoblet til 1,31 milliarder euro (9,8 mia. kr.) i forhold til året før, som dog var belastet af en stor bøde til EU-Kommissionen.

Fremgangen skyldes ikke mindst internationaliseringen af Deutsche Post, drevet frem af koncernchef Klaus Zumwinkel, der med beskedne manerer har gjort virksomheden til en global aktør. 43 pct. af omsætningen kommer således fra udlandet, og målet på 50 pct. ventes snart nået.

Udenlandske opkøb
Et af instrumenterne er kurerfirmaet DHL, ejet af Deutsche Post. Men Zumwinkel er også optaget af andre udenlandske opkøb. Deutsche Post er allerede dybt inde i bl.a. det britiske og hollandske marked, og har tidligere udtrykt interesse for Post Danmark, når 25 pct. af aktiekapitalen her udbydes til salg.

Zumwinkel nævnte ingen potentielle opkøb ved navn i går, men forsikrede dog, at man »med øjemål« vil »udnytte de chancer, der opstår med liberaliseringen af det europæiske brevmarked«.

Deutsche Post anses sammen med PTG i Holland for at være de mest seriøse bejlere til en fjerdedel af det danske postvæsen. Udenlandske analytikere har anslået værdien til mellem seks og ti milliarder kroner.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen