Berlingske Business

Tysk avis vil tjene penge med bøger

Süddeutsche Zeitung vil også være bogforlag og håber derved at rette op på den skrantende økonomi.

BERLIN: Som den første, tyske avis sælger Süddeutsche Zeitung fra i dag med også at sælge bøger til sine læsere. Initiativet skal hjælpe det kriseplagede dagblad med at skaffe flere indtægter.

Tyske aviser kan ikke i modsætning til f.eks. danske klage over dalende oplag. Süddeutsche Zeitung, en socialliberal kvalitetsavis med hovedsæde i München, trykkes i 437.000 eksemplarer og har over en million læsere. Men faldende annoncemængder har som andre steder i verden ført til stærkt svindende indtægter. I slutningen af 2002 blev avisen reddet med en finansiel indsprøjtning fra et større medieholdingselskab, medarbejdere blev afskediget og flere tillæg nedlagt.

Det nye Süddeutsche Zeitung Bibliothek med 50 titler fra verdenslitteraturen skal opfylde tre mål. For det første håber man på at få nye læsere, der bliver opmærksomme på avisen ved at købe bøgerne. For det andet skal nuværende læsere knyttes tættere til bladet. For det tredje regner man med konkrete merindtægter som følge af bogsalget, siger avisens administrerende direktør Klaus Josef Lutz til Financial Times Deutschland.

Målsætning
Lutz satser på merindtægter fra bøgerne på op til ti millioner euro (75 mio. kr.). Det kræver dog, at der sælges mange eksemplarer. De nydeligt indbundne værker tilbydes for 4,90 euro (36,75 kr.) stykket direkte fra forlaget eller via boglader. Dertil kommer et mindre forsendelsesgebyr.

Süddeutsche Zeitung har fået ideen fra Italien. Her er aviser længe blevet tilbudt sammen med videoer eller bøger. Avisen La Repubblica skal således have tjent 84 millioner euro (630 mio. kr.) på sit eget, 50-binds bibliotek. I modsætning til La Repubblica vil Süddeutsche Zeitung dog sælge bøgerne separat. Klaus Josef Lutz forventer, at også andre tyske aviser pønser på at gå ind på bogmarkedet. I Danmark har Weekendavisen en bogklub, og Børsen udsender erhvervslitteraur på eget forlag.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen