Berlingske Business

Tyco i vækstfælden

For et år siden var Tycos topchef Dennis Kozlowski en af USAs mest beundrede ledere. Nu har han sat 400 mia. kr. til i markedsværdi på en måned.

Baggrund

For bare et år siden stod Dennis Kozlowski som en af de 25 bedste adm. direktører i USA på BusinessWeeks årlige hitliste.

Han havde vendt den kriseramte elektronikkoncern Tyco International Ltd. med juridisk hjemsted i skattelyet Bermuda fra at være en langvarig og plagsom sag hos børsmyndighederne til at ligne en vaskeægte amerikansk succes.

Successen varede lige til nytår, men nu er han lige pludselig kommet i de amerikanske mediers gabestok. Side om side med energikoncernen Enrons tidligere endnu mere feterede Kenneth Lay.

På bare en måned har hans virksomhed tabt 400 mia. kr., hvilket svarer til over halvdelen af markedsværdien.

Skjulte opkøb

Det amerikanske erhvervsdagblad Wall Street Journal har afsløret, at der bag uventet dårlige regnskaber fra Tyco over tre år lå ikke færre end 700 virksomhedsopkøb til over otte mia. dollars, som han havde undladt at fortælle aktionærerne noget om. Over otte år havde der været opkøb for 64 mia. dollar. For lånte penge.

Det var disse mange små opkøb, der var baggrunden for, at successen Tyco måtte meddele at virksomhedens gæld i løbet af 2001 var blevet fordoblet, så der i koncernen med en omsætning i fjor på 34 mia. dollar nu er gæld i industrikoncernen for 21,6 mia. dollar og i finansselskabet Tyco Capital er udeståender for 35 mia. dollar.

De pludseligt dårlige tal har udløst en ubehagelig serie af avisafsløringer om, blandt andet om hvordan Tyco har beriget virksomhedessælgere og direktører, der har været involveret i vækststrategien.

Indtil videre er det ikke faldet i god jord, at Tyco har påvist, at i hvert fald udgifterne til virksomhedsopkøbene fremgik af regnskabernes oplysninger.

Sagsanlæg

Advokatfirmaet Lovell & Stewart har på ægte amerikansk vis samlet en række mindretalsaktionærer til at sagsøge ledelsen for manglende information gennem de seneste to år, og for selv at have solgt aktier for omkring 100 mio. dollar i Tyco i den mellemliggende periode.

Det har fuldstændig overskygget ledelsens egne initiativer for at bringe Tyco ud af gældsklemmen ved at skabe nyt lys over virksomhedens virkelige værdier.

Tyco har koncernhovedkvarter i Exeter i New Hampshire i det nordøstlige USA, og verden over har selskabet 242.500 medarbejdere, deraf 200 i Danmark.

Nu skal Tyco splittes op i fire divisioner.

Det bliver en afdeling for Sikkerhed og elektronik med en omsætning på 17,6 mia. dollar. En afdeling for Brandbeskyttelse med en omsætning på 7,6 mia., en afdeling for sundhedspleje (7,1 mia. dollar) og endelig afdelingen for finansielle services (omsætning 5,4 mia. kr.).

Den sidste afdeling er så tæt på at være klar til frasalg, at Tyco er ved at lade det skifte navn til CIT, et 94-år gammelt navn, som koncernen tidligere havde opgivet.

Denne aktion har blot medført nye hånende avisartikler, om at det er en ny trend i USA at lade kriseramte firmaer skifte navn for at fremme frasalg.

For nylig er noget lignende sket for eksempelvis American Home Products, der nu skal hedde Wyeth Pharmaceuticals, og tobaksgiganten Philip Morris Co., der vil hedde Altria.

Der er endnu ingen meldinger om at Kozlowski vil skifte navn, men det varer nok noget inden han igen kommer på hitlisterne over de mest beundrede ledere.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen