Berlingske Business
17:32Renten faldt tilbage torsdag

TvDanmark skifter navn

Den 4. april indledes en omfattende relancering af TvDanmark 1 og 2. Nyt look, nye programmer, ny markedsføring og nyt navn til den ene af de to stationer. Håbet er flere seere.

Det lugter lidt af James Bond. I hvert fald kodenavnet »04-04-04«, som dækker over den hemmeligholdte relanceringsplan for TvDanmark 1 og 2. Navnet hentyder til startdatoen den 4. april 2004 og selv om en del detaljer stadig mangler at komme på plads, så er TvDanmarks nye adm. direktør, Henrik Ravn, klar til at forandre stort set alt efter blot to måneder i spidsen for stationen.

TvDanmark 1 og 2 får således både nyt udseende, ny profil, nye programmer, ny markedsføring og den ene af de to stationer skifter tilmed navn. Målet er at få rettet op på et katastrofalt diffust image og give hver af de to kanaler en meget mere klar og selvstændig profil, så TvDanmark-koncernen kan konkurrere med TV3 og gerne også TV 2 og DR.

»Vi har været nødt til at gøre noget, for vi har to kanaler, som seerne ikke kan kende forskel på. Og det til trods for, at de er meget forskellige programmæssigt,« siger Henrik Ravn, der den 15. november overtog chefposten i TvDanmark fra at have været programplanchef på TV 2 og tidligere beklædt en lignende stilling på TV3.

»Det er ikke sådan, at det bliver et fuldstændigt nyt TvDanmark, du får at se den 4. april, men der vil alligevel være væsentlige forskelle fra i dag. Foråret handler om at prøve nye formater af og få styr på værdigrundlaget. Og så kommer det store ryk for os til efteråret,« siger Henrik Ravn, der arbejder med en tre-årig glidende relancering. Ambitionen er, at seer-andelen blandt de kommercielle TV-stationer skal vokse i snit med 1-1,5 procentpoint om året de følgende tre år.

18-20 pct. af seerne
»TvDanmark 1 og 2 har i dag 15 pct. af seerne i det kommercielle univers. Der skal vi op på 18-20 pct. inden for tre-års planen,« siger Henrik Ravn.

Ny grafik, stil, identitet, logo og look bliver dog allerede ført ud i livet fra dag et. Altså indpakningen. Dertil kommer, at TvDanmark 1 skifter navn og identitet - ligesom TV 2 har markeret forskel til sin lillesøster med navnet TV2 Zulu. Oveni er der premiere på fire nye større programmer, der skal køre hele forårssæsonen og til sammen med eksisterende udsendelser være med til at give stationen en langt bredere profil.

TvDanmark 2, der i årevis har baseret sig på et netværk af lokale stationer rundt i Danmark, fortsætter derimod som TvDanmark med de mange forskellige lokale udgaver af stationens nyhedsudsendelse »Lokal Rapporten« i blandt andet Aalborg, Midtjylland, Trekanten, Kanal 2, Sydsjælland og Lolland Falster.

Ambitionen for den lokale nyhedsjournalistik skrues dog gevaldigt op og »Lokal Rapporten«, der i dag sendes kl. 17:30, vil derfor udkomme i nyt format ved omlægningen den 4. april. Næste år vil sendetidspunktet måske ovenikøbet blive ændret med henblik på at konkurrere med TV 2s regionale nyhedsudsendelser.

Alt er til revision
»Det hele er til revision. Indhold og hvad lokaljournalistik vil sige og skal være i fremtiden. Men ny sendetid for »Lokal Rapporten« bliver ikke før næste år.«

Sammenlagt indbærerer relanceringen en ekstra investering i form af et »betydeligt« to-cifret millionbeløb til nye programmer og markedsføring i år. Og amerikanske SBS Broadcasting, der ejer TvDanmark 1 og 2 samt otte andre TV-stationer i Europa, har indvilget i at skrue yderligere op for investeringerne de følgende to år, som Henrik Ravn har fået til at vende skuden.

»SBS Broadcasting er utrolig velfunderet. Det giver os ro. Og i forhold til strategien for relanceringen, så kaster vi ikke alle pengene ind i år et. Du vil opleve en trinvis stigning i investeringerne, som vil blive betydeligt større i 2005 og 2006,« siger Henrik Ravn, der ikke vil afsløre størrelsesorden på den økonomiske saltvandsindsprøjtning.

»Jeg håber da, at vi kan gøre vores flade så attraktiv, at vi prismæssigt fortsat kan lægge os på niveau med TV3+ og TV 2 Zulu, hvad angår deres priser i kabelnettet. Det er i hvert fald vores ambition,« siger han.

Højere troværdighed
For seerne skal omlægningen af TvDanmark gerne betyde, at de oplever koncernens to TV-stationer som langt mere troværdige. Undersøgelser har vist, at her har stationerne et af sine største problemer. Det betyder, at TvDanmark fremover vil fokusere langt mindre på det outrerede, det ekstreme og det sex-fikserede.

»Det har hidtil været en del af hele organisationens selvopfattelse, at TV-Danmark var stationen med en programflade, der gik til kanten. Nu går vi baglæns og definerer et helt nyt værdigrundlagt - specielt for TvDanmark 2 - hvor der især vil blive arbejdet med troværdigheden.«

Valget af søndagen 04-04-04 som startskud på det ny TvDanmark skyldes i øvrigt, at til den tid er Krønikens første ti afsnit overstået.

»Vi laver en kæmpe event den dag. Det bliver mere et statement end gammeldags markedsføring. Og vi har lagt en budgetramme på op mod en million kr. til selve lanceringen den 4. april,« oplyser Henrik Ravn.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen