Berlingske Business

TV Danmark:Vi er danske nok til TV 2

Når fristen for afgivelse af bud på TV 2 i dag udløber, er mediekoncernen bag TV Danmark, SBS Broadcasting, blandt byderne. Adm. direktør, Markus Tellenbach, siger til Berlingske, at SBS har tilstrækkelig dansk baggrund til at vinde.

Den amerikanske TV- og radiokoncern, SBS Broadcasting, som i Danmark blandt andet driver TV Danmark, Kanal 5 og The Voice, afslører nu, at man målrettet går efter at vinde slaget om TV 2. Når fristen for indgivelse af de ikke-bindende bud i dag udløber klokken 12:00 vil SBS Broadcasting være blandt ansøgerne og ifølge koncernens adm. direktør, Markus Tellenbach, bliver det med et »sikkert vindende bud«.

»May the best man win,« siger Markus Tellenbach til Berlingske Tidende og understreger samtidig, at SBS Broadcasting ingen skrupler har med at skulle indgå i et fælles ejerskab med den danske stat.

»Vi er ikke Schibsted,« siger han med direkte reference til Norges største mediekoncern, som for nylig meget demonstrativt trak sig ud af kampen i utilfredshed med VK-regeringens beslutning om kun at sælge 51-66 pct. af aktierne i TV 2 i første omgang.

Fælles interesser
»Det ser jeg ingen problemer i. Enhver aktieejer vil jo have en interesse i, at TV 2 udvikler sig bedst muligt som forretning. Det gælder også for den danske stat. Så vi vil have fælles interesser,« siger Tellenbach, der ikke vil oplyse, hvorvidt SBS Broadcasting byder på TV 2 alene eller indgår i et købskonsortium med andre selskaber.

»No comment,« lyder det gentagne gange fra Markus Tellenbach.

Han foregriber derimod en tænkelig diskussion om, hvorvidt SBS Broadcasting er tilstrækkelig dansk til at kvalificere sig til den efterfølgende og endelige budrunde. Kulturminister Brian Mikkelsen (K) har tidligere erklæret, at han ønskede ejere med skandinaviske rødder.

16 år i Danmark
»SBS er så danske som danskere kan være. Vi har været 16 år i Danmark, har flere hundrede danske medarbejdere og dertil al den erfaring og viden, der skal til for at drive en TV-station som TV 2. Desuden er vi gode borgere og betaler vores skat. Så jeg vil gerne vide, hvad der gør, at vi ikke skulle være danske,« siger Tellenbach, der peger på, at flere af de øvrige danske bejlere til TV 2 har relationer eller baggrund i svenske, norske eller andre lande.

Men købskonsortiet JP/Politiken og Egmont er jo rent dansk og har fået analytikere til at tale om, at slaget er afgjort på forhånd?

»Det tror jeg ikke,« siger Markus Tellenbach

SBS Broadcasting, der er noteret på den amerikanske børs, ejer i dag 15 TV-stationer i syv europæiske lande og 53 radiostationer i fem lande. Til sammen er SBS dermed den næststørste broadcast-aktør i Europa.

Gældfri
Siden Markus Tellenbach for godt tre år siden overtog styringen af koncernen har SBS i øvrigt konstant forbedret både sin omsætning og bundlinie.

I dag er man således en af de få gældfrie mediegiganter, og råder tillige over en egenkapital på godt to mia. danske kroner, som Tellenbach er villig til at bruge på ekspansion.

Tidligere i år har Tyskland været nævnt som potentielt nyt marked for SBS Broadcasting og nu altså også en udvidelse i Danmark.

Hvor meget SBS Broadcasting tror det skal koste for at få fingre i TV 2, ønsker Tellenbach ikke at udtale sig om.

»No comment«.

Til gengæld lover han »professionel« styring og opfyldelse af de af regeringen opstillede kriterier til køberne.www.sbsbroadcasting.com

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen