Berlingske Business

TV 2-Nyhederne på mobilen

Fra i morgen sendes TV 2-Nyhederne ud til alle avancerede mobiltelefoner. TV 2 overhaler dermed DR med 11 dage. TV 2 kræver dog abonnement, mens TV-Avisen fra DR bliver gratis, når der er premiere 1. september.

TV 2 vinder endnu et kampløb om at komme først med nye elektroniske tjenester. Denne gang med streaming af Nyhederne til mobiltelefoner.

Siden DR i juli erklærede, at de ville være klar den 1. september med TV-Avisen i en særlig indekseret udgave til moderne mobiltelefoner, har TV 2's interkative afdeling på Kvægtorvet i Odense gjort alt for at overhale Gyngemosen. Og nu lykkes det med 11 dage, når TV 2 fra i morgen streamer Nyhederne.

Til gengæld har TV 2 måttet gå på kompromis med valg af format for at være først. På grund af sommerferie er man i første omgang kun klar til at sende TV 2-Nyhedernes indslag ud i formatet »Real«, men i midten af september følger det planlagte sendeformat »3gp«, hvorved alle nyere mobiltelefoner fra både Nokia, Siemens og Sony Ericsson kan modtage nyhedsindslagene godt 30 minutter efter visning på TV. Endvidere vil Nyhederne være tilgængelig for alle mobiltelefon-abonnenter - uanset telefonselskab - hvorimod DR i første omgang alene har et samarbejde med TDC.

For både DR og TV 2 gælder, at man skal betale for overførslen af data - altså en trafikafgift til teleselskaberne. Typisk vil et nyhedsindslag koste mellem tre og otte kr.

»Vælger man at se TV 2-Nyhederne fra start til slut løber prisen op i 70-80 kr.,« siger Simon Schultz, TV 2's projektleder for mobile tjenester.

Hos TV 2 skal man oveni betale et særligt abonnement på 12 kr. om ugen eller 30 kr. om måneden for at få adgang til nyhedsindslagene fra TV 2.

»Dette er vilkårene, for det er ikke gratis for os at udvikle og forbedre TV 2/Mobil,« siger Lars Emtekær, souschef for TV 2 Interaktiv.

Hos DR mener man derimod, at nyhedsindslag fortsat er at betragte som public service - uanset om man så ser det på TV, internet eller mobil. Derfor kræver det ikke noget abonnement at bruge dr.dk/mobil.

»Vi kunne da godt have ønsket at lancere TV-Avisen til mobil nu, så vi kom før TV 2. Det var ikke planen at blive nummer to, men for os er det vigtigt at sikre, at billedkvaliteten er i top. Derfor venter vi lige lidt endnu,« siger Erik Henz Kjeldsen, programchef for DR Interaktiv. TV 2 er i øvrigt allerede i næste uge klar til at udvide tjenesten: Er man abonnent på TV 2/mobil får man automatisk besked, når TV 2-Nyhederne begynder at sende ekstraudsendelser, som man så vil kunne se live på mobiltelefonen.

»Lige så snart, der er ekstraudsendelse, så sender vi et WAP-bookmark i en SMS-besked med et direkte link til live-streamingen, som man så kan følge. Og der betaler man stadig for datatrafikken - mellem tre og otte kr. i minuttet afhængig af telefonabonnement og billedkvalitet,« oplyser Simon Schultz.

TV 2's mobiltjeneste findes ved at indtaste mobil.tv2.dk i browseren på sin mobiltelefon.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen