Berlingske Business

Tusindvis af Dankort duer ikke fra i morgen

Nye Dankort med chip skal aktiveres nu. Gamle kort kan ikke benyttes som betalingsmiddel fra årsskiftet.

Allerede nede ved bageren i morgen tidlig, når der skal købes morgenbrød og cola til tømmermændene, kan tusindvis af danskere komme i vanskeligheder. Deres Dankort vil være ubrugeligt.

Det sker for de mange, der ikke har aktiveret deres nye Dankort med chip. De gamle Dankort er løbende blevet slettet, og de sidste blev slettet i går. Når kortene er slettet i computersystemerne hos PBS, vil det ikke være muligt at benytte kortet som betalingsmiddel.

Der findes ikke nogen nøjagtig opgørelse af, hvor mange danskere der vil få problemer, når de forsøger at bruge deres gamle kort i det nye år, men direktør Niels Neergaard fra Dankort A/S vurderer, at der kan være tale om op mod 100.000 danskere.

»Der er ikke noget i vejen for, at kortet først bliver aktiveret i det nye år. Der kan være tilfælde, hvor nogle har modtaget kortet for flere måneder siden, og de kan derfor ikke aktivere det. De skal kontakte deres pengeinstitut,« siger Niels Neergaard.

Bankerne har i løbet af de seneste seks måneder ombyttet cirka 3,5 millioner Dankort som en konsekvens af det politiske forlig, der blev indgået sidste år. Stigende svindel med betalingskort specielt i udlandet har fået banker verden over til at udstyre betalingskort med chip, som er langt vanskeligere at kopiere for svindlere end den traditionelle magnestribe.

Dankortet er det mest udbredte betalingsmiddel i Danmark. Der blev således gennemført 528 millioner betalinger med Dankort i 2004.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen