Berlingske Business
17:42

Turisme-tilbagegang mindre end ventet

Sammenlignet med andre europæiske hovedstæder slipper København billigt for eftervirkningerne af terroraktionerne i USA den 11. september .

Amsterdam, Paris og London har traditionelt mange flere turister, der kommer langvejs fra, og det er dem, der bliver væk efter terrorangrebene.

Omkring 25-30 procent af de tre førnævnte metropolers turistomsætning stammer fra amerikanske og japanske gæster. I København udgør de oversøiske turister blot 6-7 procent af omsætningen, fortæller adm. direktør for Wonderful Copenhagen Lars Bernhard Jørgensen.

Terrorfrygt og efterfølgende usikkerhed satte sig dog også sine spor på hotelovernatningerne i Danmark. I oktober 2001 faldt antallet af hotelovernatninger i Danmark med fem procent sammenlignet med samme måned året inden. Men det store sommer-ryk-ind holdt væksten oppe i det samlede antal af overnatninger, der i alt steg med 2,7 procent i de 10 første måneder af 2001, oplyser Wonderful Copenhagen.

I år forventer Danmarks Turistråd og Wonderful Copenhagen, at branchen kan holde skindet på næsen med en noget nær uændret turistomsætning.

- Før den 11. september havde vi regnet med en stærk vækst i antallet af turister til København, men nu regner vi med, at det bliver et vækstmæssigt pauseår, siger Lars Bernhard Jørgensen.

Spørgsmålet er, hvor hurtigt terrorangrebene bliver glemt.

Frygten for at rejse efter begivenheder som Golfkrigen eller Estonias forlis plejer at fortage sig efter ca. et halvt år, siger adm. direktør i Danmarks Turistråd Lars Sandahl Sørensen.

Der hersker dog ingen tvivl om, at andelen af oversøiske turister i København bliver mindre i år. Det kan blandt andet måles på antallet af krydstogtsskibe, der bringer især amerikanere til den lille havfrues hjemstavn. Sidste år kom et rekordstort antal på 215 skibe til Københavns Havn, i år har blot 179 skibe meldt deres ankomst. Det svarer til en nedgang i antallet af krydstogtspassagerer fra omkring 185.000 til ca.

155.000.

Selv om amerikanerne og japanerne bruger markant flere penge end andre turister, så slår de færre passagerer ikke nødvendigvis bunden ud af branchen. Omsætningen fra krydstogtturister udgjorde blot omkring 250 mio. kr. af en samlet omsætning fra udenlandske turister på 31 mia. kr.

Alt tyder på, at den europæiske privatforbruger fortsætter med at rejse ud og gerne til nærmarkederne.

- Folks villighed til at bruge lidt penge på feriebudgettet er stadig intakt. Det er jo heller ikke så mange penge, som hvis du skal købe bil eller hus. Vi har set en tendens, også i USA, at det er privatrejsende, der holder rejsemarkedet oppe, siger Lars Bernhard Jørgensen.

Lars Sandahl Sørensen fra Danmarks Turistråd forventer et uændret niveau eller en svag stigning i turistmiljøerne uden for København.

Til gengæld mærker de københavnske hoteller og kongrescentre, at der er færre penge tilovers i erhvervslivet. Men nedgangen er ikke dramatisk. Der var ca. 200.000 erhvervsovernatninger i København i 2001, og i år kalkulerer Wonderful Copenhagen med omkring 180.000. Det betyder meget, at Danmark regnes som en sikker havn i den internationale bevidsthed. Blot en enkelt kongres blev aflyst lige efter den 11. september, fordi det ikke var muligt at flyve. Til gengæld rykkede en anden kongres fra Istanbul til København, fordi deltagerne følte sig usikre på Tyrkiet.

Danmark overtager EU-formandskabet i anden halvdel af 2002, og topmøderne i København vil trække et følge af presse- og andet godtfolk, og det vil også skæppe godt i erhvervsovernatningerne, vurderer Lars Bernhard Jørgensen fra Wonderful Copenhagen.

Ritzau

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen