Berlingske Business
14:41Endnu en hedgefond shorter Pandora

Tulip supplerer pølsen med thai og græsk

Tulip er leveringsdygtig i kød, sovs og kartofler, men også etnisk mad til kantiner, fastfood-forretninger og det øvrige danske foodservice-marked. Direktør afviser, at hans firma sover i timen og ikke følger den moderne madtrend.

Baggrund

Sover fødevareproducenterne i timen? Eller er de for dårlige til at produktudvikle ny, spændende mad og fødevarer til det danske marked - og dermed følge de moderne internationale etniske trends i andre lande?

Det afviser administrerende direktør for Tulip Food Company, Torben Skou. Han mener, at koncernen er god til løbende produktudvikling til det såkaldte foodservice-marked. Sektoren omfatter bl.a. restauranter, firmakantiner og plejehjems- og sygehuskøkkener, men ikke detailmarkedet.

»Tulip satser hårdt på det voksende foodservicemarked. Vi er inde mange steder lige fra kantiner og kæderestauranter til fast food-forretninger. Sidste år byggede vi et center til produktudvikling i Vejle til 35 mio. kr. Her har vi køkken- og præsentationsfaciliteter. Derudover har vi en fabrik, hvor vi kører testproduktion. Så vi satser rigtig meget på produktudvikling,« siger Torben Skou.

Danskerne foretrækker mest at spise traditionel dansk mad og danske produkter frem for fremmed mad, når de spiser ude, ifølge en rapport om foodservice-markedet fra det australske analysebureau BIS Shrapnel. I rapporten afdækkes de vigtigste trends og tendenser på markedet.

»Danskerne foretrækker det danske køkken. Det er gennemgående tendens overalt,« siger Sissel Rosengren fra analysebureauet.

Pølser, svinekød og ost

Mens en gennemsnitsdansker, ifølge Tulip, bruger under en tredjedel af sit budget i fabrikskantinen, på burgerbar eller på restaurant, spenderer en gennemsnits-amerikaner over halvdelen af sit madbudget på at spise ude.

»I Danmark vejer de etniske restauranter ikke særlig tungt i forhold til danske restauranter. Mange københavnere tror, at der er mange etniske restauranter i København, f.eks. thailanske og italienske. Det passer ikke. Sammenlignet med andre udenlandske storbyer og hovedstæder er her meget lidt af den slags,« siger Sissel Rosengren.

En af rapportens hovedkonklusioner er som nævnt, at danskerne foretrækker traditionel og meget dansk mad. En madkultur er baseret på svinekød, brun sovs, pølser, kartofler, ost og frisk brød.

»Vi vil ikke diktere et køkken eller en udebespisningsinstitution, hvad de skal. De træffer selv valget. Vi tilbyder alt lige fra komplette færdigretter til rå produkter, dvs. kød og kartofler, de selv steger og koger og selv laver sovsen til,« siger Torben Skou.

Fimarkantiner

Rapporten fastslår, at f.eks. italiensk, græsk, thailandsk og kinesisk mad og madkultur langt fra er slået så stærkt igennem i Danmark som i England og USA.

Torben Skou siger, at Tulip ud over råvarer og retter baseret på svinekød bl.a også producerer thaimad og italienske retter.

BIS Shrapnel konstaterer i øvrigt, at prisniveauet i Danmark, det øvrige Skandinavien og England er vældigt højt sammenlignet med det øvrige Europa, USA og resten af verden.

»Det er dyrt at gå ud at spise i Danmark, og danskerne er meget prisbevidste,« siger Sissel Rosengren fra analysefirmaet.

Hos Nestlé, der for et par måneder siden er begyndt at sælge bl.a. bouillon, suppe, sovs og pasta til foodservice-området, siger salgschef Dorrit Hoffmann, at der er enorm forskel på, hvad der lægges vægt på i f.eks. firmakantiner, i den offentlige sektor, som plejehjem og sygehuse eller på en restaurant.

627 mio. måltider

»Vi arbejder meget med firmakantiner, hvor der er stor interesse for opskrifter og temadage også med etnisk inspireret mad f.eks. thai. Man vil gerne have spændende opskrifter og nogle af de nye ting fra udlandet på menuen. Men når det drejer sig om den offentlige køkken- og institutionssektor, så er man stadig mere tilbageholdende med at sætte nye retter fra de »nye køkkener« som thai og indisk mad på menuen. Her serveres ofte det mere traditionelle danske køkken,« siger Dorrit Hoffmann.

Forklaringen er ifølge Nestlés salgschef bl.a., at den offentlige køkkensektor er bundet af stramme budgetter, ligesom f.eks. plejehjemsbeboeren i dag stadig efterspørger de danske retter.

»På et plejehjem i dag er det oftest ikke etniske retter, der er på menuen. Men vi ser muligheder for udvikling. Den kommende generation af ældre, også kaldet »det grå guld«, vil, når de kommer på plejehjem, have rejst meget og måske have været i Thailand, Australien eller USA. De vil komme ind med andre vaner. Dertil kommer indvandrere og flygtninge, som det offentlige system skal håndtere. Så vi tror på, at etnisk inspirerede retter langsomt vil blive et tilbud også i den offentlige sektor,« siger Dorrit Hoffmann.

Danskerne bruger et sted mellem 150 og 200 mia. kr. på mad og fødevarer om året. Ifølge analysen af foodservice-markedet bliver der på årsbasis serveret 627 mio. måltider på 10.000 steder med udebespisning.

»Kampen om forbrugerens pengepung kommer til at stå mellem udebespisning og mad fra detailbutikkerne. 25 procent af vores danske salg målt i volumen går til foodservice-markedet. Det er helt klart, at dette marked vil stige, og det giver os store muligheder for vækst i fremtiden,« siger Torben Skou fra Tulip Food Company.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen