Berlingske Business

Tsunami koster rejsebranchen dyrt

Glæden blev kort for de danske rejsebureauer, der i 2004 kunne melde om rekordoverskud for første gang i mange år. Katastrofen i Sydøstasien kommer til at sætte sig alvorlige spor i regnskabet.

Katastrofen i Sydøstasien skyllede ind midt i de danske rejsebureauers højsæson i Thailand. Efter flere elendige år som følge af terrorfrygt kunne rejsebranchen ellers for nylig melde om et samlet rekordoverskud på mere end 200 milioner kroner for 2004.

Nu ser økonomien uoverskuelig ud for flere bureauer - specielt de store, der har forpligtet sig til dyre hotel- og flybookinger for hele sæsonen.

»Det bliver en stor og voldsom udgift, og det er klart, at det kommer til at betyde utroligt meget. Det er højsæson. Det er Thailand, et af de store, oversøiske feriemål, som besøges af mange danskere,« lyder dommen fra Star Tours salgsdirektør Stig Elling. Star Tour sender årligt mellem 8.000 og 10.000 skandinaviske gæster til Thailand.

»Det er klart, at det rammer os lige i solar plexus, men det er sekundært lige nu. Nu skal vi bare have vores gæster og guider hjem,« siger Stig Elling.

Det er blandt andet ekstraordinær leje af fly til evakuering og tilbagebetaling til gæster, der ikke kan komme af sted, der bliver dyrt for rejseselskaberne.

»Jeg kender ærligt talt ikke til forsikringsforholdene i den her situation, og jeg synes, at det er svært at forholde sig til. Men jeg formoder, at det hele hører under force majeure.«

Ifølge Berlingske Tidendes oplysninger var hotelresortet Blue Village i Khao Lak i Thailand Star Tours eget, og det blev på det nærmeste destrueret under flodbølgen.

En af de helt store udgifter, nemlig annullering og ombookning af flybilletter, som rejsende i katastrofesituationer har ret til, koster normalt bureauerne mange penge. Men flyselskabet SAS har indtil videre valgt at lade aflysninger af flyrejser til Thailand være gratis.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen