Berlingske Business
15:35Dow Jones fortsætter rekordridt i USA

Tryg vil genvinde fodfæstet

Først når Tryg er faldet til i den nye ejerstruktur, og indtjeningen er blevet forbedret, er Tryg klar til at gå i partnerskab.

Forsikringsselskabet Tryg står over for store udfordringer og vil først om nogen tid være klar til en ny fusion eller alliance med andre i finanssektoren.

Det står klart for Mogens Jacobsen, som er bestyrelsesformand for Tryg i Danmark, den institution, ejet af forsikringstagerne, som nu skal købe skadesforsikringsselskabet ud af finanskoncernen Nordea.

I første omgang kan han glæde sig over, at han har fået det meget billigt - alt for billigt, ifølge aktieanalytikere og konkurrenter.

Men så skal han fokusere på den store opgave, det bliver, at gøre Tryg til en betydeligt bedre forretning.

»Vi har ikke ændret på målsætningen om at øge effektiviteten,« siger han.

I flere år har Tryg haltet efter flere af konkurrenterne på indtjeningen, dels fordi omkostningerne har været for høje, dels fordi der er udbetalt for mange penge i erstatninger i forhold til præmieindtægterne.

Det blev i går også påpeget af det internationale kreditvurderingsbureau Moody's, som sænkede karakteren for Tryg fra A1 til A3. Dels fordi Tryg får kappet båndene til kapitalstærke Nordea, dels på grund af Trygs indtjenings-nøgletal.

»Vi skal skabe en bedre indtjening ved vækst - det bliver ikke ved fyringsrunder,« siger Mogens Jacobsen og indikerer dermed, at Tryg dog ikke står over for en større kølhaling. Samtidig skal han sammen med den øvrige ledelse forsøge at få ro i koncernen.

Tid til balance

Op gennem 90erne har Tryg været i voldsomt turbulens. Især i form af en fusion med Baltica i 1995 og efterfølgende fusion med Unibank i 1999 - som bagefter fusionerede ind i Nordea, som skadesforsikringdelen af Tryg nu forlader igen.

»Nu skal vi have virksomheden i gang under den nye ejerstruktur. Og først når vi er kommet lidt længere frem, vil vi tænke på de strategiske planer,« siger bestyrelsesformanden.

Meldingen fra Tryg er, at der frihed til »at deltage i den fortsatte konsolidering i forsikringsbranchen«, dvs. Tryg er klar til at indgå i fusioner, partnerskaber m.m.

Dog med det forbehold, at der i forbindelse med handlen med Nordea er lavet en femårig aftale om, at de to parter sælger hinandens produkter på eksklusiv basis. Det kommer altså til at koste Tryg dyrt, hvis den kommende partner bliver f.eks. en finanskoncern med en bank, for så er Tryg nødt til at opsige kontrakten med Nordea - mod et ikke offentliggjort vederlag.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen