Berlingske Business

Truslen om aktivering får ledige til at søge arbejde

Alene truslen om at skulle i aktivering "skræmmer" ledige til at søge job.

Skræmmeeffekten er så markant, at den bedste effekt af aktiveringen tilsyneladende ikke ligger i selve kurserne, men i udsigten til at skulle skrive "aktiveret" på sit visitkort.

Det viser en ny rapport om marginalisering på arbejdsmarkedet fra Socialforskningsinstituttet (SFI).

Samme konklusion kommer fra lektor ved Sociologisk Institut ved Københavns Universitet, Anders Holm, der arbejder videre med rapportens konklusioner sammen med forfatteren til rapporten, SFI-forsker Lars Pico Geerdsen.

- Det, rapporten viser, er, at det kan godt være, at selve aktiveringen ikke hjælper folk til at komme i arbejde, men der er en motivationseffekt, og den er stor og kraftig, siger Anders Holm til Ritzau.

- Konklusionen af rapporten er, at jo tættere den ledige er på at skulle i aktivering, jo mere stiger sandsynligheden for, at de selv finder et arbejde, siger Anders Holm.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen