Berlingske Business

Trådløse netværk i hastig vækst

Salget af trådløse netværk til hjemmet overgår alle forventninger. Netværkene skal udgøre hjertet i fremtidens forbrugers brug af TV, radio og computer, men en standard mangler.

LAS VEGAS: Vi vil have frihed fra ledninger, og derfor boomer salget af trådløse netværk. Både i Danmark og internationalt, viser salgsopgørelser, som blev offentliggjort på elektronikmessen CES, Consumer Electronics Show, i Las Vegas denne weekend.

Omkring 20 mio. netværk er solgt i første halvdel af 2003, fordelt på forskellige standarder, der findes på markedet. Trådløse netværk forbedres fortsat med stadig større hastigheder til følge med talkoder som 802.11b og 802.11g som de bedst sælgende. Bogstavet indikerer den gængse version af netværket, hvor hastigheden til stadighed sættes i vejret, og version 802.11n er lige om hjørnet.

Motorolas bredbåndsansvarlige, John Burke, siger, at salget af netværk overgår alle forventninger.

»Den største trend for 2003 er, at trådløse hjemmenetværk sælger i et omfang, der overgår branchens forventninger,« siger Burke.

Men trådløse hjemmenetværk har stadig udfordringer, som skal falde på plads, før de for alvor slår igennem. Installationen af netværk volder mange problemer til trods for, at de på papiret er rent »plug-and-play« . Desuden skal sikkerhedshensyn håndteres omhyggeligt, for ellers kan udenforstående få adgang til ens netværk. Til gengæld åbner trådløse netværk for en masse muligheder, hvor man kan overføre musik, film, billeder og anden data samt internet-adgang frit i boligen.

Men for at et trådløst hjemmenetværk har nogen betydning, kræver det, at stadig flere produkter har adgang til at gå på netværk. Hollandske Philips, en af de største i forbrugerelektronik, benyttede messen for forbrugerelektronik, CES, i Las Vegas til at lancere sit første fladskærms TV med LCD-skærm og altså med adgang til trådløst lokalnetværk. TVet er på 23 tommer i størrelse, og adgangen til lokalnettet - og altså dermed adgang til internettet - gør, at brugerne, gennem Philips brugerflade, får adgang til film hentet fra nettet. Dette kræver naturligvis en kraftig bredbåndsforbindelse, men lanceringen, der også omfatter DVD-optagere med harddisk, som også kan kobles til netværk, falder på et tidspunkt, hvor op imod 500.000 danskere netop har ADSL-bredbånd.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen