Berlingske Business

Trådløse net stjæler kunderne fra 3G-mobiltelefoni

Kunderne klarer sig med den nuværende mobiltelefon og vil foretrække trådløse net, mener analytiker. Teleselskaberne vil lurepasse.

Det stærkt omtalte 3G-net, som giver højhastighedsforbindelse til internet fra mobiltelefonen, er uinteressant og bliver overhalet, inden det når at få fat i danskerne.

»3G vil ikke få den udbredelse, som nogen tror. Mange nye teknologier vil overhale 3G, f.eks. trådløse net. Båndbredden (sendehastigheden, red.) på 3G-nettet er for lille, 3G-telefonerne er for klodsede, og forretningsfolk vil ikke bruge det, fordi de ikke er sikret dækning, uanset hvor de er,« siger Torben Rune, direktør for Netplan, der rådgiver om IT og telekommunikation.

Hvis der i et område ikke er 3G-master, »hopper« 3G-telefonen automatisk over og bruger det nuværende og langsommere mobiltelefonnet.

»Uendeligt gammeldags«
Torben Rune tror, at 3G vil blive betragtet som »uendeligt gammeldags«. Det går nemlig rigtigt meget hurtigere - op til 36 gange - via en trådløs forbindelse.

»Trådløse net er blevet et masseprodukt, som kan købes i Netto og Aldi, og er derfor snart ikke længere noget særligt. I de næste fem år vil hjemmene desuden få fiberoptiske opkoblinger til Internet, hvor hastigheden er så stor, at man kan bestille højkvalitetsvideofilm. Så har ingen brug for det pladder med at kunne downloade 30 sekunders klip fra FCKs seneste kamp i en dårlig kvalitet på mobiltelefonen,« siger Torben Rune.

Fire teleselskaber i Danmark har købt en 3G-licens af staten og betaler årligt 71 millioner kroner for blot at have den. Det er TDC, Orange, Telia og »3«, men kun »3« har endnu taget den i brug. »3« vil ikke ud med, hvor mange abonnenter selskabet har i hverken Danmark eller Sverige, men analytikerne mener, at antallet kan tælles i tusinder på een hånd.

»Mit gæt er, at »3« i Danmark har under 3.000 kunder,« siger Torben Rune.

Teddy Søgaard Pedersen, adm. direktør for lavpristeleselskabet CBB Mobil, afviste for en måned siden her i avisen, at 3G bliver interessant før om tidligst to-tre-fire år.

»Det er helt forkert at tro, at folk gerne vil se i Kraks vejviser, eller se, hvem der er i den anden ende - hvis de da overhovedet har en videotelefon.«

Hvert teleselskab med 3G-licens skal inden udgangen af i år dække 30 procent af befolkningen.

»Men det kan opfyldes ved at stille fire-fem master op i større, danske byer, og det giver ingen brugbar dækning for kunderne. Derefter har selskaberne frem til 2008, hvor de skal nå 80 procent. Jeg har en lumsk mistanke om, at ingen af teleoperatørerne har planer om at nå de 80 procent. Alle har de 2G-net og har intet hastværk med at flytte kunder og investere stort. De nøjes nok med de fire-fem master, som nærmest er en testinstallation,« siger Torben Rune.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen