Berlingske Business

Topchef forlader SAS

En af topcheferne i SAS, den svenske viceadministrerende direktør Marie Eherling, forlader selskabet som en konsekvens af koncernchef Jørgen Lindegaards beslutning om at opdele flyselskabet i fire selvstændige virksomheder.Ansatte frygter opsplitning af SAS

Marie Erhling har gjort sig til et stærkt navn inden for SAS. Hun er chief operating officer - hvilket vil sige ansvarlig for SAS Airline - hele flyvirksomheden med flyflåden og linienettet.

Ifølge det svenske dagblad Dagens Industris webavis er der en klar sammenhæng mellem opdelingen af SAS og Marie Ehrlings afgang. Gennem omorganisationen af SAS samler Jørgen Lindegaard større magt hos sig selv. Kilder siger til Dagens Industri, at Jørgen Lindegaard "føler sig truet" af Marie Ehrling.

"Dels fordi hun er svensk - og dels fordi hun er kvinde", siger kilder til Dagens Industri.

I den nye organisation kommer den administrerende direktør til at overtage alle Marie Ehrlings arbejdsopgaver.

I eftermiddag offentliggør SAS sit resultat for forste kvartal af 2002. Forlydender vil vide, at det bliver det værste kvartalsregnskab nogensinde for SAS med tab på en mia. kroner.

Det er frem for alt en kraftig tilbagegang i antallet af forretningsrejsende, der bidrager til de store tab. SAS er indrettet til forretningsrejsende og har en organisation, der er beregnet på højtbetalende passagerer. Og dem er der færre og færre af.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen