Berlingske Business

Tøj-industri ruster sig mod Kina

Modebranchen bliver udsat for yderligere prispres, når kineserne til årsskiftet får fri adgang til de europæiske markeder. Danske virksomheder forbereder sig på øget konkurrence.

De danske tøjproducenter ruster sig til øget konkurrence fra årsskiftet. Her falder de sidste hindringer for Kinas handel med Europa og USA bort .

Det betyder, at en af verdens mægtigste tekstilproducenter er klar til at rykke ind på det europæiske marked med store mængder billigt tøj og tekstiler i metermål.

»Der er ingen tvivl om, at man fra europæisk side vil øge importen fra Kina. De tekstilvirksomheder, der ikke har foretaget de fornødne ændringer med henblik på at klare den hårde konkurrence, risikerer at komme i vanskeligheder,« siger Nicolaj A. Dupont-Mersing fra Dansk Textil og Beklædning.

Han forudser, at prisen på at få fremstillet tøj vil falde med mellem 15 og 20 procent.

Flere udbydere
Nicolaj A. Dupont Mersing mener, at de sydeuropæiske tøjproducenter er mest sårbare over for konkurrencen fra Kina, fordi de endnu ikke har flyttet deres produktion til de lande, hvor arbejdskraften er billigst.

Modsat den danske tekstilbranche, som har været igennem udflytningsbølgen.

»For de fleste virksomheder er det positivt, at produktionen af tøj bliver billigere. Men der kommer flere udbydere af de samme produkter, Derfor er det nødvendigt, at virksomhederne har en målrettet strategi for fremtiden,« siger Nicolaj A. Dupont-Mersing.

For at forberede virksomhederne på konkurrencen fra Fjernøsten, har Dansk Textil og Beklædning allieret sig med konsulentfirmaet Deloitte.

De tilbyder nu alle medlemsvirksomheder hjælp til at udvikle langsigtede strategiplaner.

»Der er mange dygtige handelsmænd i tekstilbranchen. Men de arbejder ofte fra kollektion til kollektion, og derfor er de ikke ret gode til systematisk planlægning. Det kan vi hjælpe dem med,« siger Anders Eriknauer, partner i Deloitte.

Fabrik i Kina
Thygesen Textile Group i Ikast har rustet sig til den nye situation ved at indgå en joint-venture aftale med det kinesiske selskab Sunshell.

»If you can´t beat them, join them. Det er vores fremgangsmåde,« siger koncerndirektør Niels L. Thygesen.

Han beskriver dagen, hvor de kinesiske kvoter forsvinder, som »The Big Bang«, fordi det vil få alvorlige konsekvenser for mange europæiske virksomheder.

»Vi har valgt at blive en del af det kinesiske tekstilmiljø. Det er nødvendigt, hvis vi ikke vil risikere, at skulle lukke produktionen af vores metervarer ned,« siger Niels L. Thygesen.

Den 8. oktober kan han i fællesskab med Sunshell åbne et 17.000 kvadratmeter stort nyt strikkeri i Kina.

Formålet er at producere metervarer med dansk standard. De skal fortrinsvis sælges på det kinesiske marked, bl.a. til de mange europæiske virksomheder, som får produceret deres tøj i Østen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen