Berlingske Business

To seriøse bejlere til Post Danmark

Det er formentlig kun Deutsche Post og hollandske PTG, der har overskud og styrke til at købe sig ind i Post Danmark, når 25 pct. af aktiekapitalen skal sælges.

Folketinget tager om en uge fat på at diskutere de vilkår, som Post Danmark skal arbejde under i fremtiden.

Det vil sige spørgsmålene om eneretten på at befordre småbreve og pligten til at afhente breve, hvordan det skal gøres, samt hvor fintmasket nettet af posthuse skal være.

Den reviderede lovgivning bliver blandt andet afgørende for, hvor meget Post Danmark skal koste, når staten senere sætter en fjerdedel af aktierne til salg som led i privatiseringsprocessen.

Trafikministeriets rådgiver omkring aktiesalget, Rothschild, har netop været på turné hos potentielle investorer, og kom i sidste uge hjem med godt en håndfuld interesserede.

Her er Deutsche Post og hollandske PTG realistiske bud på kommende medejere af det danske postvæsen.

Allerede sidste forår bebudede Deutsche Post-chefen Klaus Zumwinkel, at Europas største postkoncern ville deltage i privatiseringen, når Danmark sætter 25 pct. af postvæsenet til salg.

Og tyskerne ser ud til at ligge i stærk konkurrence med hollænderne.

Globale virksomheder
De to børsnoterede postkoncerner Deutsche Post og hollandske PTG udgør den europæiske førstedivision og har som de eneste gennemført en voldsom omvæltning fra nationale postvæsener til globale transport- og logistikkoncerner.

For tyskernes vedkommende er det blandt andet sket gennem opkøb af DHL og schweiziske Danzas, der i forvejen havde opslugt svenske ASG. Endvidere har tyskerne bebudet opkøb i nabolandene.

Hollænderne blev globale gennem opkøbet af logistikgiganten TNT.

Hollænderne fører
I anden division ligger britiske Royal Mail og franske La Poste, der også har foretaget opkøb af større, internationale transportvirksomheder.

Men de har begge store problemer at slås med, og de mangler i øjeblikket økonomisk styrke til at fortsætte internationaliseringen.

Royal Mail kører således med stort driftsunderskud. La Poste kører med et minimalt driftsoverskud, og står over for stor personaleuro og strejker, fordi det franske postvæsen nu skal i gang med at droppe tjenestemandsbegrebet. En proces, som Post Danmark allerede er kommet igennem uden de store sværdslag.

Hollandske TPG er i førertrøjen i Europa, hvad angår driftsindtjening med ni pct. af omsætningen.

Deutsche Post er også blandt de bedste med en driftsindtjening på fem pct. Og Post Danmark ligger tæt på tyskerne.

De nationale postvæsener i Belgien og Irland kører med underskud, og der er stort set ingen driftindtjening hos de statslige kolleger i Sverige og Østrig.

Hvornår, salget af Post Danmark-aktier finder sted, står endnu hen i det uvisse. Post Danmarks øverste chef Helge Israelsen og bestyrelsesformanden Fritz H. Schur udtaler sig ikke om privatiseringsprocessen. Den behandles i Trafikministeriet, hvor man også holder kortene tæt til kroppen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen