Berlingske Business

Tjek af afsender stopper ikke spam

Op ad bakke Planer om at tjekke afsenderen af elektroniske beskeder for at standse spam hjælper ikke. For store portioner massepost sendes fra virusinficerede computere.

Det vil næppe hjælpe ret meget i kampen mod den uønskede, elektroniske massepost - spam - at indføre ægthedsbeviser for at tjekke, at en afsender af en besked faktisk er, hvem han udgiver sig for.

Langt hovedparten af al afsendelse af masseposten sker nemlig fra computere, der er blevet ramt af en PC-virus og dermed står i virusbagmandens magt. Alene i første halvår af 2004 blev 30.000 computere om dagen gjort til sådanne zombier, anslår det ledende antivirusfirma Symantec, som står bag Norton.

Zombiecomputer
Elektroniske beskeder fra en zombiecomputer ser rent teknisk ud, som om de kommer fra den rette afsender - hvad de faktisk også gør. Dermed undslipper de ethvert forsøg på at filtrere beskeder væk, som forsøger at skjule sig under dækadresser, hvilket oftest er tilfældet.

Den konklusion blev draget, da et utal af specialister for en lille måned siden var samlet i to dage i Washington i USA for at diskutere, hvordan der kan sættes ind mod den digitale plage.

På en konference, arrangeret af Videnskabsministeriet i onsdags, blev der talt voldsomt for, at Internet-udbyderne først og fremmest skal oppe sig og få sat de centrale filtre på, som frasorterer masseposten, før den overhovedet når ned i indbakken hos folk. Det har kun to danske udbydere endnu gjort - resten har lovet at være klar i løbet af 2005.

I samme sekund man begynder at kryptere sin elektroniske kommunikation af hensyn til sikkerheden, vil centrale filtre heller ikke længere kunne forstå de beskeder, som suser forbi.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen