Berlingske Business

Ting skal tage tid i Thise

Ting skal tage tid i Thise - 1
Poul Pedersen. »Thise Mejeri skal skabe variation og give forbrugerne et valg, og vi kan aldrig komme til at lave økologisk mælk med samme intensitet som mejerigiganterne. Vi skal give value for money.«<br>Foto: Bo Amstrup

Foreløbig har mælkekrigen kun gavnet det lille økologiske mejeri i Thise. Salget er steget med fem procent. »Men det er for tidligt at sige, om det varer ved,« fortæller mejeribestyrer Poul Pedersen underfundigt og tilføjer, at planerne om at dyrke citroner på Sicilien ikke er overhængende.

POUL PEDERSEN (1955) er født på mejeriet i Thise, lige nedenunder hans nuværende kontor. I 1992 købte han mejeriet af sine forældre sammen med en kollega, efter en karriere i det daværende De Danske Sukkerfabrikker (DDS). Han er matematisk student fra gymnasiet i Skive og uddannet mejeriingeniør på Landbohøjskolen i København. Lå ved Den kgl. Livgarde i 1974-75 og traf sin kone, Winnie Solberg Pedersen på dansegulvet i Skive. Sammen har de tre børn, på hhv 20, 25 og ni år.Hvornår slår du øjnene op?

»Mellem fem og seks. Det hænder, at den bliver 6.30. Om det også er i weekenden? Det vil jeg helst sige nej til, men mejeriet arbejder også lørdag-søndag, dog i en anden rytme. Der laver vi ost og surmælk, men vi har fred for kunderne og er ikke så mange mennesker på arbejde.«Hvordan starter din arbejdsdag?

»Typisk med at jeg går ned i mejeriet og ser, hvordan folk ser ud i hovederne. På en god dag. På de dårlige når jeg aldrig derned. Men det er vigtigt at komme derned, for jeg ser nogen ting, som andre ikke ser. Man kan ikke forlange, at dem med ansvar for en enkelt afdeling også skal have det totale overblik, og det sker, når der er travlt i en afdeling, at vi »stjæler« fra en anden.«Hvordan håndterer du dine emails?

»Først tager jeg de nemme for at få kræfter til de svære. Jeg kan altid se, om en email ser god eller dårlig ud - kan de ordnes med det samme eller tager det en halv arbejdsdag?«Hvordan strukturerer du din arbejdsdag?

»Det gør jeg med en Time Manager i den klassiske Møller-udgave. Jeg prøver at planlægge, men at være chef for Thise Mejeri er som at tæmme fem vilde heste. Vi er epicentret for både vores landmænd og kunder og har altid sprunget over, hvor gærdet er højest. Det er vores eksistensberettigelse, det er her, vi har vores niche, samtidig med at der er mange, der har indflydelse. Men jeg har selv valgt det. Jeg prøver at holde mine aftaler. Dog hænder det, at jeg må bryde dem, og det er der ikke noget at gøre ved. For eksempel da jeg så på Tekst-TV, at mælkepriskrigen var startet. Det kunne jeg ikke tillade mig ikke at reagere på, så jeg ringede til vores gode kunder for at fortælle dem, at vi var i live. Man skal være proaktiv, og i en virksomhed som vores må vi være fleksible, også selvom det ikke kan lade sig gøre. Det nærmer sig kunst at få det til at hænge sammen. Selvom vi ikke forsvinder i morgen, er vi en mindre virksomhed. Vi omsætter for godt 130 mio. kr. og beskæftiger 60 mennesker og har derfor ikke så meget at stå imod med som de meget store.«Hvordan håndterer du stress?

»Jamen, stress kan man måle på, om man sover godt om natten, og om det er svært at huske, hvad folk hedder. Det sidste har det knebet lidt med her på det sidste, men jeg sover godt om natten. Så gælder det om at tænke på de gode ting som hver tirsdag aften, hvor jeg spiller badminton med drengene på min egen alder.«Holder du frokostpause?

»Nej. Det vil sige her på kontoret spiser vi rundstykker sammen, men ofte bliver klokken 11, og så er vi som regel blevet lidt tørre. Men jeg bor kun 35 meter fra mejeriet, og det hænder tit, at jeg går hjem og sover til middag, bare en halv times tid. Ikke mange har den mulighed, men jeg tror, at en sofa i ethvert chefkontor ville være den bedste investering, man kunne gøre - uden at det skal misforstås, som om den blev brugt til andre ting.«Hvor lang er din arbejdstid?

»Jeg vil helst ikke tale om og helst heller ikke begynde at regne på, hvad der er effektiv arbejdstid for Poul Pedersen. Det er svært at skelne mellem arbejde og fritid.«Hvornår er du sammen med familien?

»Min kone siger 'for sjældent'. Til gengæld har jeg det privilegium, at hun arbejder her på kontoret. Hun er blæksprutten, der ordner det meste med EDB-problemer. En god dag for hende er, hvis kopimaskinen går i stykker. Så er dagen reddet. Men ellers i weekenden. Nu bor vi næsten på mejeriet, og når den lille kommer fra skole, kommer hun altid herind, og jeg går tit hjem sammen med hende og bliver en times tid. Jeg kører vores mellemste til håndbold. Han spiller på eliteplan, og det er i hvert fald tre gange om ugen, der skal trænes, og så er der kampe i weekenden. Tivoli-ture og den slags ting bliver det ikke så meget til.«Hvilke fritidsinteresser har du?

»Jeg spiller badminton hver tirsdag, og det er et must. Der bliver aldrig lagt bestyrelsesmøder om tirsdagen, og hvis de alligevel vil have et møde en tirsdag, bliver det uden mig.«Får du holdt ferie?

»Ja! Hvert år. Da vi startede mejeriet, var der ikke tid til det, men nu holder vi sommerferie i to uger - syd for alperne. Vi holder også en uges vinterferie, i år i uge 8, og i uge 12 skal jeg på skitur i tre dage i Norge med badmintondrengene. Det har jeg fået lov til af min kone, hun synes tilmed, at det er en god idé.«Hvordan slutter din aften?

»Jeg læser Jyllands-Posten - og det er ikke fordi, vi har noget imod københavnere. Tværtimod er København en drømmeby. Jeg boede der, mens jeg læste på Landbohøjskolen, og der har vi vores væsentligste kundegrundlag. Jeg køber altid Politiken eller Berlingeren, når jeg er i København.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen