Berlingske Business
17:42

Tiden står dog stille

Baglokalesnak: Herrehatteforretningen på Strøget i København er den sidste af sin slags i Danmark. Siden bilerne blev folkeeje i 1970erne er landets mænd ikke længere på hat med hinanden.

Der var engang, hvor godtfolk bar hat. Ikke billige baseball-kasketter med elastik eller reklamer foran. Men hatte, en herrehånd lettede til hilsen. Og faktisk er det ikke så mange år siden.

»Danskerne har ikke nogen hattekultur længere. Det er bilen, der har ødelagt det. Inde i sådan en kasse er der bare ikke plads til, at man har hat på, med mindre man som amerikanerne kører i store firehjulstrækkere med højt til loftet,« siger Kurt P. Jensen, der er indehaver af den næstældste hattebutik i Europa.

I 145 år har hans butik Chapeaux Petitgas ligget på Strøget i København. Kurt P. Jensen overtog den for to år siden efter tredje generation Rasmussen, som siden 1923 bestyrede butikken i Købmagergade nummer 5. Landets eneste specialforretning for hatte til herrer.

»Forretningen er fredet og med den alt nagelfast inventar,« fortæller Kurt P. Jensen. Han har været i hatte- og textilbranchen i snart 46 år og prøvet alt undtagen dametøj.

»Det har jeg ikke tålmodighed til. Og der kommer heller ikke damehatte i forretningen i min tid.«

Det kræver sin mand

Han sælger hatte. Han sælger caps. Sixpence. Eightpieces. Bøllehatte. Til unge, til ældre. Til mænd og deres kvinder, som vil se dem med noget på hovedet.

Til hverdag, til bryllup, begravelser, logebrødre, hestevognsagere. Og til Henrik Nilsson fra Malmø, der leder efter en hat, som han kan have på, når han skal sidde i solen og læse.

»Man skal da også hjælpe selv voksne mænd,« griner Kurt P. Jensen og tager fat i den model, Henrik Nilsson endte med at vælge efter at prøvet fire modeller i forskellige størrelser.

»Først sætter du den godt ind i panden. Og så trækker du den lidt ned bagi.«

»Ja,« siger Henrik Nilsson, »det kræver sin mand at gå med hat.«

Kurt P. Jensen giver ham ret. Det er ikke alle, der kan bære en hvilken som helst hat. Hans egen yndlingshat er en Eden-hat, opkaldt efter briten Sir Anthony Eden.

»I dag er det mest diplomater, der bruger den. Min far gik altid med en Eden. Men han havde også pondus til den, var 192 centimeter høj og vejede 128 kilo. Den sidste, vi har haft i den danske offenlighed, der har kunnet bære den ordentligt var afdøde statsminister H.C. Hansen,« siger Kurt P. Jensen.

Her koster rigtige hatte fra mellem 590 og op til 2.700 kroner. Billigste fund er en bøllehat til 85 kroner, men sådan en kan også købes til tæt ved en tusindkroneseddel, hvis der skal stå Borsalino inden i.

Kurt P. Jensen bevæger sig flittigt rundt i det lille butikslokale. Hattene ligger bag glaslåger og på hylder i de fredede, hvidmalede reoler. Det gamle ur tikker ikke mere, men det skulle virke.

»Her blev sat i stand for tre år siden, og da blev lågerne ind til uret malet fast, så det ikke kan trækkes op. Men det er rart med stilheden, det slog hvert kvarter.«

Billig som Bogart

En hat er lavet af filt. Dyre hatte af dyrehårsfilt. Rigtig dyre af bæverhår, de lidt billigere af kanin- eller harehårsfilt. En bæverhårshat holder regnen helt ude.

»Den dyreste hat, jeg kender til, er en Stetson i bæverhår, den koster 13.000 kr.«

Og en Borsalino-luksusmodel i samme slags filt kan købes til lidt over 2.000 kr.

»Men det er de færreste, der giver et par tusinde kroner for deres første hat. Mange unge vælger i stedet en Bogart-model til knap 600 kr. Sådan én burde journalister også gå med og sætte pressekortet fast i båndet.«

Selvom det burde være sæson for stråhatte og panamahatte, er det ikke storsæson i hattebutikken.

»Mellem 60 og 70 procent af omsætningen ligger i månederne fra oktober til januar. I december er butikken pakket med kunder hele dagen.«

Panamahatte er i øvrigt lavet af stof fra en palme, der kun vokser i Equador. Og en ægte tropehjælm er lavet af kork, der isolerer mod både varme og kulde og har udluftningsventil i toppen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen