Berlingske Business
15:03Carlsberg stopper sponsorat af det engelske landshold

Tid og ro bliver fremtidens luksus

I dag er det materielle goder, der forbindes med luksus, men i fremtiden er det immaterielle ting, som bliver særligt eftertragtede.

En sportsvogn, et hus ved vandet, designermøbler, mange børn og en feriebolig i Sydeuropa. Det er luksus i dagens Danmark. Men hvad bliver den ultimative og overdådige luksus i fremtiden, når velstanden vokser, og vi får langt flere penge til privat forbrug?

Alene over de næste ti år vil en typisk dansk familie få 30 procent flere penge mellem hænderne, hvis udviklingen fortsætter som hidtil.

Dermed blive danskerne lige så rige som en velstillet amerikansk familie. Der bliver råd til to - måske endda tre - biler i en typisk dansk husstand, ligesom en helt almindelig familie kan anskaffe sommerhus, lejlighed til deres børn og rejse til udlandet, når de vil - og har tid.

Men hvad vil fremtidens danskere flotte sig med, og hvad vil folk stræbe efter om ti år?

»Mange vil også i fremtiden gerne have flere penge til almindeligt forbrug. Kun 11-12 procent af de danske husstande tjener over 500.000 kroner om året, så flere penge vil fortsat være et ønske,« siger fremtidsforsker Jesper Bo Jensen fra Fremforsk.dk.

Men ellers vil luksusbegrebet ændre sig. Flere vil få råd til alle de materielle ting, de ønsker, og derfor vil fremtidens luksus blive ikke-materielle ting som opmærksomhed, sikkerhed, tid, fred og ro, rum og miljø.

»Tid er et vigtigt nyt luksusområde. Folk arbejder mere end nogensinde. Nok er den officielle arbejdstid faldet, men mange har ikke længere en fast arbejdstid og står derfor til rådighed for deres arbejde meget mere end før. Undersøgelser af danskernes tidsforbrug viser, at danskerne har travlt som aldrig før og har langt mindre tid til egen rådighed.«

Køb en øde ø
Den udvikling vil forsætte, og derfor mener Jesper Bo Jensen, at fritid bliver en luksusvare, ligesom hele betydningen af luksus vil få ny mening.

»Luksus kan dog også blive service. Det er allerede i dag luksus at bestille en kok til at lave mad til gæster i ens eget hjem. Så man kan have fuld opmærksomhed rettet mod gæsterne og slippe for at storme ind og ud af køkkenet hele aftenen. Det er luksus at tage to dage fri op til jul, at spise ude på sin fødselsdag, at have en rengøringshjælp, at kunne leve uden forstyrrende larm. Det er luksus ikke at være stresset. Det er efterhånden også luksus at slukke mobiltelefonen - ikke at tænde den. Det betyder også, at mobiltelefonen ikke længere er en luksus - det er en plage. Til gengæld vil den telefon, der lige netop kun lader dem komme igennem, du virkeligt gerne vil tale med, være en luksus i fremtiden,« vurderer Jesper Bo Jensen.

Men fremtidens luksus blive også at slippe fri for den upersonlige tæthed, der er opstået i det moderne samfund: Opmærksomhedskrævende omgivelser, det stadigt hurtigere og larmende samfund, de farlige stoffer og forureningen samt den stigende angst for vold og andre forbrydelser.

»Den største luksus i dag er at bo på en øde ø. Fravær af andre mennesker er blevet en luksus. Vi har da også de senere år set meget rige popstjerner og andre kendte købe private øer i blandt andet Middelhavet og den engelske kanal,« lyder det fra fremtidsforskeren.

Fred og sikkerhed
Rum og plads er en anden en mangelvare for moderne mennesker. Trafikpropper, køer i supermarkedet og 300 mennesker klemt sammen på »monkey class« i flyveren. De deltager alle i den moderne overflod, men mangler rum og plads omkring sig.

»Hvis man kan råde over meget plads eller tage på ferie, hvor ingen andre er, indeholder det den nye luksus, der handler om at have rum og plads omkring sig. Evnen til at simplificere sin bolig i en minimalistisk stil er også blevet luksus. Folk smider de fleste ting væk og omgiver sig kun med få helt rigtige.«

Opmærksomhed er et andet knapt gode. Medier slås om folks opmærksomhed, og kun hvis man kobler sig af det hele, har man mulighed for at rette sin fulde opmærksomhed mod andre mennesker, eller hvor man ellers ønsker at anvende sin opmærksomhed.

Natur og renhed bliver også en del af fremtidens luksus. Miljøet er ikke forsvundet - det er blot forandret, mens naturen og renheden er blevet mangelvarer. Den virkelige natur ligger ikke længere tæt på os mennesker, men befinder sig i aflukkede områder langt væk. Det er derfor luksus at kunne spise mad tilberedt af rene råvarer, trække vejret i ren luft og omgive sig med natur i overflod.

»Her har vi forklaringen på, at det mest attraktive på boligområdet de seneste ti år er blevet skov og vand. Boliger ved skoven, havet, søen eller åen er blevet langt dyrere end tilsvarende boliger i almindelige parcelhusområder.«

Et andet luksusgode i fremtiden bliver sikkerhed. Angsten for vold og forbrydelser stiger, også selv om statistikkerne viser faldende vold. Fuldkommen tryghed er også i dag er en luksus, og derfor køber stadigt flere alarmer og den slags, og den tendens vil vokse med ekspresfart - i jagten på lykke og luksus.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen