Berlingske Business

Thor P. åbner for nyt forsøg med Elsam

Finansminister Thor Pedersen (V) har ikke opgivet bestræbelserne på at få DONG og Elsam til at fusionere.

BRUXELLES: Udsigten til, at det svenske Vattenfall skal gå hen og købe det jysk-fynske elselskab Elsam, gør tilsyneladende så ondt på finansminister Thor Pedersen (V), at han nu vil gøre et nyt forsøg på at bane vejen for den danske løsning: Fusionen med DONG.

»Jeg har svært ved at se klogskaben i, at det er den svenske stat, der skal drive elforsyningen i Danmark,« sagde Thor Pedersen i går i forbindelse med et finansministermøde i Bruxelles, men han understregede samtidig, at Elsams ejere skal være mere realistiske i forhold til prisen på deres selskab.

»Jeg har ikke opgivet, men det her er altså ikke Hjallerup Marked. Når en finansminister kommer med et bud, så er det ikke noget, man kan sjakre med,« sagde finansministeren, der tilføjede, at Elsam efter hans opfattelse »befinder sig helt på den anden side af galaksen« i forhold til værdiansættelsen.

Klar til nyt møde
De nye toner fra finansministeren, der »ikke vil kritisere Elsam«, kommer, efter at han i fredags kategorisk afviste, at der var mere at tale med Elsam om.

»Vi gjorde, hvad vi kunne, men ejerne af Elsam har ret til at agere, som de vil. Vi lever i en demokratisk stat, og vi respekterer, at Elsam har nogle ejere,« sagde finansministeren, efter at seks ugers intensive forhandlinger endte i et sammenbrud fredag aften.

Elsams administrerende direktør, Peter Høstgaard-Jensen, sagde i søndags, at man var klar til at mødes med finansministeren igen, hvis der skulle komme en invitation.

Også finansministerens partifælle, Venstres energipolitiske ordfører Kim Andersen, og Socialdemokratiets Svend Auken har beklaget forhandlingssammenbruddet og opfordret til, at der gøres et nyt forsøg.

Finansminister Thor Pedersen sagde i går, »at det ville være mest optimalt at sælge DONG, hvis det kun handlede om statens provenu«.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen