Berlingske Business

Thor P: Fusionskritikken er det rene vås

Finansminister Thor Pedersen (V) mener, at kritikerne af fusionen mellem DONG og Elsam ikke har forstået noget som helst.

Vi får en stærk dansk spiller, der kan tage kampen om mod udlændingene - uden, at det på nogen måde skader konkurrencen i Danmark, mener han.

»Vi stod overfor, at det ellers ville være Vattenfall, der ville sidde på den danske elproduktion. Og man skal huske, at Vattenfall er en forkert betegnelse. Det er den svenske stat. Det er ikke et selskab som alle andre. Elsam/DONG er netop noget andet. Vi åbner for andre aktører,« siger Thor Pedersen.

Men hvis fusionen skal skabe værdi, så skal pengene vel komme et sted fra?

»Hvilke penge? Det er fuldstændig absurd. Der er tale om to enheder, der går sammen. Det er en fusion, ikke et køb. Det eneste, vi aftaler, er, hvordan værdierne i de to selskaber skal fordeles mellem ejerne. Der bliver ikke flyttet en krone.«

Så det er ikke for at gøre forretningen bedre?

»Det er klart, at hvis to går sammen, så mener de, at der er noget ved det. Hvis man forener nogle kræfter her, er der også en værdi i det - nemlig, at virksomheden bliver overordentligt økonomisk stærk. I en situation, hvor de virksomheder, den er oppe imod, er af en helt anden størrelse. Vi kunne se frem mod, at DONG ikke havde en chance for at overleve, og det samme med Elsam. De er miniputter. Nu får vi en indre styrke. Vi står over for konkurrenter, der har statskasser i rykken. Det ene er det gamle Preussen Elektra, det andet er den svenske stat.«

Er det ikke et problem, at hvis jeg ville lave et elværk i Danmark, så skulle jeg købe gas af min konkurrent?

»Du kan købe gas allevegne. Det er sådan, at udenlandske gasleverandører leverer gas på det danske marked, ligesom DONG leverer gas i Holland. Og du kan købe din strøm, hvor du vil. Det er der bare ikke så mange, der har opdaget endnu.

Det vi har sikret i Danmark, måske mere end i så mange andre lande, er, at nettet ikke kan udleveres til nogen andre. Det er forkert, når nogen siger, at der ikke er plads på nettet til, at andre kan komme ind. Det er det rene vås.«

Hvorfor tror du så, at de er så utilfredse blandt industriens store elkøbere og i Forbrugerrådet?

»Fordi de overhovedet ikke har forstået, hvad det er, der er aftalt. Det er imponerende, at så mange udtaler sig om noget, de overhovedet ikke har sat sig ind i.

Det, der er løsningen her, er et bidrag til, at den svenske stat ikke skal sidde på den danske elproduktion. Det kan jeg ikke forstå, man kan have noget imod. Og hvis man er utilfreds, kan man jo allerede i dag bare købe sin el fra Sverige,« siger Thor Pedersen.

Berlingske Tidende følger forløbet om fusionen mellem DONG og Elsam. Læs mere i avisen i de kommende dage.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen