Berlingske Business
17:16

TGV i priskrig med lavprisfly

Det franske jernbaneselskab SNCF vil konkurrere med lavprisflyselskaberne og sælge billigbilletter til de hurtige TGV-ruter over nettet

PARIS: I et forsøg på at kapre markedsandele fra lavprisflyselskaberne lader det statslige franske togselskab SNCF i dag det første TGV til discountpris rulle af sted fra Paris mod det sydlige Frankrig.

Billetterne kan kun købes over internetsiden iDTGV.com og gælder i første omgang kun til ét tog dagligt hver vej på strækningen Paris-Avignon-Marseille-Toulon.

SNCF håber at kunne sælge 1.000 billetter om dagen via iDTGV.com- og satser på, at 60 procent af disse passagerer er folk, der normalt ville tage indenrigsflyveren. I øjeblikket sidder SNCF's TGV'er eksempelvis på 63 procent af markedet for passagertransport mellem hovedstaden Paris i nord og havnebyen Marseille i syd.

Men det er ikke kun det med at sælge billetter over internettet, som SNCF har lært af lavprisflyene. Også den dynamiske prisfastsættelse er direkte plagiat.

De første passagerer, der køber billetterne online, får turen til spotpris - for eksempel 19 euro (143 kroner) for de knapt 800 km. mellem Paris og Marseille.

Dynamiske priser
Men efterhånden som togstammen fyldes op, bliver billetterne dyrere og dyrere. SNCF regner med en gennemsnitspris på omkring 50 euro for rejserne til de fire byer i det sydlige Frankrig.

SNCF's udspil er ikke godt nyt for Air France, hvis direktør allerede tidligere på året beklagede sig over, at det er umuligt for selskabet at konkurrere med TGV'erne, da flyselskaberne alene i skatter og afgifter typisk skal betale mere end en TGV-billet koster - altså allerede før dagens udspil fra SNCF.

Mellem Paris og Bruxelles har højhastighedstoget Thalys med en transporttid på kun en time og 25 minutter således allerede kapret alle luftfartsselskabernes kunder - det kan ikke gøres hurtigere med fly.

Til det sydlige Frankrig er transporttiden tre timer med TGV, og bor man i områder langt fra en TGV-station, kan det derfor tidsmæssigt stadig betale sig at tage flyet.

Men indenrigsflyenes fordele skrumper stadig, for flere jernbanestrækninger er under ombygning for at tilpasses TGV'erne. For eksempel vil en togrejse fra Paris til Strasbourg i det nordøstlige Frankrig i fremtiden kunne gøres på en time og 50 minutter mod over dobbelt så lang tid i dag.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen