Berlingske Business

Telmore en trussel mod »3«

TDC sidder med et stærkt kort på hånden: Bruges Telmore aktivt i lanceringen af 3G-telefoni, kan Telmore tage kunder i tusindvis fra »3«, siger analytiker.

Lavprismobilselskabet Telmore kan bruges til at knuse 3G-selskabet »3«. Sådan lyder en analyse fra John Strand, ejer af Strand Consult, som optakt til TDCs snarlige lancering af 3G-mobiltelefoni.

»Var jeg TDC, brugte jeg Telmore som et effektivt våben mod »3«, og jeg er overbevist om, at det vil TDC også gøre,« siger John Strand.

Telmore, der sidste år blev købt af TDC, er blevet et stort mobilselskab med 500.000 kunder - Telmore snupper dem fra andre selskaber ved at tilbyde lavere priser. Metoden har været simpel. Telmore har alene tilbudt sim-kort med et lavprisabonnement til danskere, der allerede havde en telefon i forvejen.

Det samme kan ske, når TDC lancerer 3G næste år, mener Strand.

»TDC står i en unik position på 3G-markedet. For med Telmore som et yderst værdifuldt varemærke kan TDC lancere et almindeligt 3G-abonnement igennem TDC Mobil og samtidig et lavpris 3G-abonnement fra Telmore. Telmore kan så gå direkte efter danskere, der allerede har en 3G-telefon, hvor de kan skifte sim-kort, og det eneste sted, Telmore så kan hente kunder, er hos »3«,« siger John Strand.

Han tilføjer, at TDC står ekstra stærkt, da intet andet lavprismobilselskab har adgang til et 3G-net.

Bred offensiv fra TDC
Telmore er siden 2000 gået fra 0 til 500.000 kunder uden på noget tidpunkt at have kastet sig ud i at sælge mobiltelefoner med stort tilskud. Dette har andre teleselskaber stået for, og de har alle måttet erkende, at den trafik har kostet selskaberne hundreder af millioner tabte kroner.

Sker det for »3«, er det alvorligt, for »3« giver ifølge Strand 3.000-4.000 kroner i tilskud per kunde.

»Undersøgelser viser, at mange »3«-kunder føler, de betaler for meget, så de vil være lette at friste,« siger Strand.

Hos TDC nikker Mads Middelboe, administrerende direktør for TDC Mobil, der sidder med 3G-licensen, genkendende til analysen.

»Når vi lancerer 3G, vil det ske i alle vores selskaber. Både TDC Mobil, Telmore og TDC Totalløsninger, så det her har Strand set ganske godt,« siger Middelboe.

»Dette her viser, at »3«s forretningsmodel er skrøbelig, når de giver massive tilskud til telefonerne i håb om, at kunderne bliver, når den seks måneders binding ophører,« siger Middelboe.

»3« tager det roligt
Hos »3« skyder administrerende direktør Jesper Weng bolden tilbage til Telmore:

»Vi har overvejet dette, men jeg tror omvendt, at selskaber som Telmore vil komme under pres, da priserne på mobiltelefoni vil falde yderligere. 3G-telefoni handler om meget andet end tale og SMS, og derfor står vi stærkt. Lancerer TDC indholdstjenester (nyheder, spil med mere, red.) på Telmore, så går TDCs kunder over til Telmore, hvilket TDC ikke er interesseret i, så jeg er ganske fortrøstningsfuld,« siger Weng.

»3« har netop meddelt, at de er gået 150.000 kunder frem i Danmark og Sverige det seneste halve år. Hvor mange kunder de har i Danmark, vil selskabet ikke ud med, men John Strand vurderer, at de har rundet 100.000.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen