Berlingske Business

Telia-regnskab sænkede OMX

Svenske aktier: OMX-indekset faldt i går, selvom markedet fik tilført flere gode regnskaber. Blandt de regnskabsaktuelle var Telia, Volvo og Electrolux.

Af Kristian Valentin

På linie med hovedparten af de europæiske indeks tabte OMX-indekset i går 0,4 pct. til kursniveau 771,5.

Især regnskabsaktuelle Telia (- 7,9 pct.) trak ned i OMX-indekset. Sveriges største teleselskab skuffede markedet med et kvartalsunderskud på 572 millioner svenske kr. mod et nettooverskud på 7,41 milliarder i samme periode året før. Især nedskrivninger af Telias 40.000 kilometer lange fiberoptiske netværk tyngede i regnskabet.

Til gengæld steg Volvo (+ 5,6 pct.) efter sin regnskabsaflæggelse. Bilkoncernen opnåede et nettounderskud på 487 millioner svenske kr. i 2001 mod et nettooverskud på næsten 1,19 milliarder svenske kr. året før. Markedet tog dog godt imod Volvos regnskab, da bl.a. lastbilsdivionen havde klaret sig bedre end analytikerne havde forventet.

Electrolux (+ 8,3 pct.) fremviste et resultat uden engangsposter i 2001 på 5,35 milliarder svenske kr. Markedet tog især godt i mod meddelelsen om, at selskabet venter en stigning i driftsindtjeningen til næste år på grund af afskedigelsen af 6.900 medarbejdere i løbet af 2001.

Ericsson (+ 0,7 pct.) var også med til at holde en hånd under markedet, da mobilproducenten meddelte, at den har vundet en kontrakt med sydafrikanske Transtel til en værdi af ca. 250 millioner svenske kr.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen