Berlingske Business

Teleselskaber går svære tider i møde

Teknologisektoren står over for nye investeringer i et år med dramatiske forandringer. Globaliseringen og billig telefoni vil presse giganterne.

DAVOS

Mens aktiemarkederne stod stille, fortsatte den teknologiske udvikling for fuld damp. I dag står verden, måske, foran et stabilt økonomisk opsving, der igen kan få virksomhederne til at investere i ny teknologi.

Ifølge topcheferne til møde i World Economic Forums årsmøde i Davos, vil vi dog allerede i år, begynde at se dramatiske forandringer. Under lavkonjunkturen var det forbrugeren, der var konge. Husholdningerne mærkede ikke meget til lavkonjunkturen økonomisk set, og var derfor de eneste, som gav teknologisektoren en efterspørgsel. Men det vil så småt udjævne sig, mener Bruce Claflin, topdirektør i 3Com Corporation,

»I de mørke år (efter it-boblens punktering i 2000, red.) var det kun forbrugerne, der holdt efterspørgslen oppe. Vi mener, at virksomhedernes budgetter til investeringer i ny teknologi nu er ved at stabilisere sig, hvis ikke de endda er voksende. Budgetbeskæringer er helt sikkert bag os,« siger Bruce Claflin.

Der er ifølge 3Coms direktør to hovedgrunde til vendingen:

»Toplederne leder efter et enkelt netværk, der kan erstatte de mange netværk, der ofte eksisterer i en virksomhed. Et netværk som kan nedbringe virksomhedens omkostninger. Dernæst kommer sikkerheden. Antallet af angreb på netværk stiger støt, og toplederne vil være sikre på, at det ene netværk er sikkert.«

André Kudelski, topchef i Kudelski Group fra Schweiz, ser samme tendens:

»Pengene i teknologisektoren gik fra opbygning af infrastruktur til forbrugermarkedet. Men vi begynder at se interesse for sikre løsninger og trådløse netværk i erhvervslivet.«

Paul Sagan, præsident i Akamai Technologies, en af verdens største leverandører af indhold og databehandling nettet, forudser andre store forandringer:

»I 2004 vil vi se flere trends. Vi vil opleve en eksplosion i internethandelen. Ikke kun businees to consumer, men også business to business. Vi vil også se asien komme online. Vi kan se, at i Kina alene, er internetaktiviteten fordoblet i løbet af det seneste år. Vi vil også telekomsektoren komme i nye problemer. Problemerne er langt fra overstået for denne sektor, der vil blive presset af muligheden for at telefonere billigt over internettet På verdensplan vil vi se yderligere konsolidering i denne sektor. Vi vil også se, at udviklingsomkostninger for software styrtdykker. Det bliver derfor kun de virksomheder som kan levere service sammen med software, der vil have en chance for at klare sig god,« spår Paul Sagan.

Faldende priser på software hænger tæt sammen med den hastige udflytning af højtuddannede arbejdspladser til blandt andet Indien og Kina, der kan levere veluddannet arbejdskraft til langt lavere lønninger end i vesten.

Paul Sagan er overbevist om, at det vil få USA til at stramme sin immigrationspolitik.

»Det kan være vanskeligt at se, hvilke nye jobs skal kunne efterfølge de jobs, som i øjeblikket udflyttes. Det er højt betalte arbejdspladser, der forsvinder, og det betyder, at det er republikanske vælgere, som nu også rammes af globaliseringen,« siger Paul Sagan.

Bruce Claflin er enig:

»Som amerikaner kan jeg godt være nervøs for outsourcingen, men som forretningsleder laver jeg forretning, hvor det bedst kan betale sig.«

Han er ikke modstander af globaliseringen, men han er nervøs for, at den amerikanske administration ikke har et modsvar klar.

»At afvise mennesker, der vil til USA for at studere, er naivt,« siger han, og peger på, at der skal grundforskning til, hvis vesten fortsat skal regne med at kunne beholde de højest betalte jobs.

»Virksomhederne udvikler, men der er kun begrænset forskning. Og i USA er der slet ingen interesse for, hvad det næste store teknologiske infrastrukturprojekt skal være,« siger Bruce Claflin.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen