Berlingske Business

Telejammer over terror-trafik er blot retorik

Regeringen børikke gå i telebranchens fælde om kompensation for øget registrering.

FORÆLDRENE KLAGER I skolen, de klager til badminton, de klager til tennis, og forleden dag så jeg det første regulære forbud (efter rigtigt mange klager): Mobiltelefoner med indbygget kamera er forbudt.

Det var svømmehallen, der havde sat et markant skilt op med trusler om bortvisning og konfiskation af kameraet.

Klagerne er, synes jeg, berettigede.

Mine tre døtre skal kunne gå til idræt uden at blive filmet i mere eller mindre afklædte situationer af enten forårskåde knægte eller perverse pædofile.

Ikke at det er ensbetydende med, at de nu 300.000 danske kameramobiltelefonejere overholder forbuddet, men så er fronten kridtet op.

Så kan vi komme efter dem.

Og det er netop, hvad regeringens rigtige udspil om terrorbekæmpelse handler om: Man skal kunne komme efter dem, der ikke overholder landets lovgivning.

Derfor foreslår regeringen, at landets teleselskaber skal registrere mere, end hvad teleselskaberne mener godt er.

TDC har sunget en høj jammersang om, at regeringens skærpede krav om registrerering af telefonnummer, dato, tidspunkt og varighed for alle opkald vil koste dyrt og være besværligt.DET ER REN RETORIK, når teleselskaberne nu klager over, at det vil volde dem kvaler at registrere mere, end hvad de allerede gør i forvejen.

Når der hyles op, er det først og fremmest, fordi det vil komme til at koste penge.

Det er der til gengæld heller ingen tvivl om. Det vil komme til at koste over en milliard kroner om året at registrere danskernes ind- og udgående teletrafik fra fastnettelefonen, mobiltelefonen og via nettet.

Det vil koste mange penge at gemme disse data, og det vil også være dyrt, når Politiets Efterretningstjeneste med en dommerkendelse i hånden beder det konkrete teleselskab om at finde alt på rocker-Kurt eller aflytning af en formodet terrorist fra de varme lande.

Men sådan må det være.

Hvem har eksempelvis hørt DSB klage over prisen på videoovervågningen af samtlige stationer i Danmark?

Eller hørt Københavns Lufthavn klage over deres udgifter til sikkerhedsscanning af passagerer og bagage?RENT TEKNISK ER DER INTET til hindrer for teleregistreringen, hverken under selve logningen, mens samtalerne sker, eller under den efterfølgende datalagring på harddiske.

Rigtigt lagret kan disse data findes frem på under et minut, hvis man vælger at købe de billigste datalagringsløsninger.

Køber man de dyre løsninger, er data tilgængelige på millisekunder.

Lur mig, om ikke teleselskaberne kan få en smule rabat hos Hitachi, Storagetek, HP og EMC, som er hovedleverandører af disse anlæg, og hvis man ser lidt proaktivt på problemstillingen, så giver det de danske teleselskaber en afgrundsdyb viden om emnet, som kan eksporteres til de lande, der siden skal gennemgå samme øvelse. DET ER KUNDERNE, DER SKAL BETALE for den øgede registrering af teletrafikken. Det er det, der er teleselskabernes ærinde i disse dage.

Årsagen til, at teleselskaberne vægrer sig ved registeringen, er ikke, at der skabes nye jobs, eller at det er teknisk kompliceret.

Det handler væsentligst om, hvem der skal betale regningen. For telebranchens organisation har allerede meldt ud, at man vil kræve en kompensation hos regeringen.

Det kommer man vist ikke langt med, for den fælde går regeringen ikke i. For sker det, vil der være mange andre områder, hvor staten skal punge ud.

Der er jo kun én til at betale, og det er kunden.

Det er ikke teleselskabernes opgave at bedrive politik. Det er politikernes opgave, og hvis man mener, at data skal registreres, så bør det ske, og så må kunderne betale for den nye udgift. Og vi er - for en gangs skyld - også nogle, der betaler med glæde.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen