Berlingske Business

Telefusion til 150 mia.

Opkøb Det statslige teleselskab i Italien køber total kontrol over TIM.

Brylluppet koster over 150 milliarder. Men så er det næststørste ægteskab i Europa i år også beseglet.

Det statslige italienske teleselskab, Telecom Italia, besluttede i går at bruge den betragtelige sum på at købe sig fuld kontrol med mobilselskabet Telecom Italia Mobile, TIM, som moderselskabet ejer 56 procent af aktierne i. Afregningen sker i en blanding af kontanter og aktier.

»Ægteskabet er blevet besluttet, og det er prisen også,« sagde et af bestyrelsesmedlemmerne i Telecom Italia, Paolo Baratta, på vej til det afgørende bestyrelsesmøde.

Dermed gør italienerne, hvad France Telecom tidligere i år gjorde med den totale overtagelse af mobilselskabet Orange. Franskmændene måtte lægge 52 milliarder kroner på bordet. Netop mobilselskaberne er dem, der tjener penge til teleselskaberne. Flere og flere avancerede tjenester gør det muligt at anvende mobiltelefonen som transportvej til kommunikation - både tale og data - på farten, og derfor falder antallet af fastnettelefoner overalt. Mobilmarkedet sikrer på den måde teleselskaberne penge til at afregne gælden, som de dyre kabellægninger fører med sig.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen