Berlingske Business

Teleaktierne trak mest ned

De svenske aktieindeks endte tirsdag i minus, da især de telerelaterede aktier tyngede. Saab gik derimod frem efter en storordre på panserværnsvåben.

Efter at have tilbragt det meste af tirsdagen tæt på sidste uges lukkekurser sluttede de svenske indeks med fald, da især telerelaterede aktier som Ericsson (- 4,2 pct.), Nokia (- 4,6 pct.) og Telia (- 2,7 pct.) trak ned.

OMX-indekset endte således 1,5 pct. nede, mens det bredere SAX-indeks nøjedes med et dyk på 1,1 pct.

Ud over teleaktierne var bl.a. WM-Data også at finde imellem de faldende aktier. IT-konsulentselskabet tabte 2,1 pct. på trods af nyheden om en ordre på 200 millioner svenske kr. fra det svenske studiestøttenævn.

Mere positivt så det derimod ud for medicinalaktierne. Selvom 23 af OMX-indeksets 30 medlemmer tabte kursværdi, endte AstraZeneca uændret, mens Pharmacia oplevede en fremgang på 2,4 pct.

Blandt sidepapirerne markerede Saab sig, da selskabet kunne melde om en ordre til en værdi af ca. fire mia. svenske kr. Kontrakten indebærer, at datterselskabet Saab Bofors Dynamics skal levere panserværnsvåben til den svenske og den britiske hær. Ifølge Bloomberg News har Saab fået ordren efter konkurrence med et joint venture mellem MBDA og Lockheed Martin. Dette ses hos Saab Bofors som en bekræftelse på, at selskabet er verdensledende på området. Aktien steg 4,4 pct.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen