Berlingske Business
17:42

Tele- og internet-firmaer bundskrabere i IT-branchen

Tele- og internet-firmaer har det skidt økonomisk på verdensplan og det smitter direkte af her i Danmark. En ny analyse viser, at mere end hver andet teleselskab kører med underskud.

Den økonomiske situation er trist for tele- og internet-selskaber i Danmark. Antallet af teleselskaber med underskud er steget markant på det seneste år og hver tredje har, ifølge en analyse fra Købmandsstandens Oplysningsbureau, direkte kurs mod konkurs. 53,5 procent af de danske teleselskaber har underskud, og ser man på internet-portaler og lignende internet-firmaer, så har hele 58,7 procent underskud. Opgørelsen er foretaget på baggrund af de regnskabsoplysninger, der er udsendt fra selskaberne frem til midten af juni måned, og den viser dermed samlet den skrappe forværring, som branchen har været igennem det seneste år.

Specielt internet-virksomheder lider fortsat under, at muligheden for overhovedet at tjene penge på at være på nettet, langt fra er afklaret. Netmedierne forsøger sig med at indføre en række forskellige betalingsmodeller for at få brugerne til at betale for at bruge nettet, men det er en uoverstigelig opgave, for internettet er siden halvfemserne blevet opbygget som et gratis, anarkistiske frirum, der skulle finansieres af reklamer. Hvilket langt fra er lykkedes.

Teleselskaberne står i en situation, hvor de alle har foretaget enorme investeringer i markeds- og netværkopbygning. Blandt teleselskaberne udmærker Orange sig stadig med et enormt underskud på nær ved en milliard kr. efter investeringer i Danmark på fire mia. kr.

Samtidig må selskaberne erkende, at udsigterne til at tjene penge på telefonien fortsat har længere udsigter. Det kan virke som et paradoks, da telefoni er ufatteligt populært i Danmark og nær ved 75 pct. af alle danskere har mobiltelefon. Men danskerne bruger deres telefoner langt mindre. Michael Moesgaard Andersen, adm. direktør i konsulentfirmaet Andersen Management International tror, der er langt flere gevinster at hente på nye teleydelser end at vente de meget omtalte UMTS-licenser»Kriseforløbet i telesektoren starter med de enormt dyre UMTS-licenser, som har svækket teleindustrien over hele Europa. Det har gjort långiverne bag selskaberne bange, dermed neddrosler teleselskaberne investeringer i nye net (hvilket Ericsson, Nokia, Siemens og Motorola lider under, red.) og det gør långiverne og investorerne endnu mere bange,« mener Michael Moesgaard Andersen.

Han ser ingen bedring i telebranchen foreløbig, og han mener, at alle i telebranchen netop nu holder vejret for at se, hvad der vil ske med de tre Europæiske kæmper, British Telecom, Deutsch Telekom og France Telecom, der alle lider under enorme underskud.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen