Berlingske Business

TEKNIQ og Dansk Byggeri forhandler om tæt samarbejde

Samarbejde gør stærk og sikrer indflydelse, mener TEKNIQ og Dansk Byggeri, som pønser på et samarbejde, der vil servicere 80 procent af den danske byggebranche.

Byggeriets to største erhvervs- og arbejdsgiverorganisationer, TEKNIQ og Dansk Byggeri, har i går aftes besluttet at indlede drøftelser om et tæt samarbejde, evt. en sammenlægning.

Baggrunden er et ønske om at øge medlemmernes arbejdsgiver- og erhvervspolitiske gennemslagskraft udadtil og samtidig styrke servicen indadtil, oplyser dansk Byggeri. De to organisationer dækker tilsammen over 80% af den danske byggebranche.

Talsmænd for de de to organisationerlægger også vægt på, at man sammen vil stå stærkere i overenskomstforhandlinger, have større gennemslagskraft erhvervspolitisk og kunne yde medlemmerne bedre service:

"Kampen om den erhvervspolitiske indflydelse bliver stadig større - alle erhverv vil have deres del af samfundskagen. Vi vil også i fremtiden gerne have den del af indflydelsen, der tilkommer os. Derfor ser vi nu på mulighederne for, at vi slår os sammen. Kravet fra medlemmerne om bedre service og mere indflydelse er desuden støt stigende. Det krav imødekommer vi bedst ved at gå sammen med vores gode kolleger fra el- og VVS-branchen", fastslår Povl Christensen, formand for Dansk Byggeri.

Han udsagn bakkes op af Jesper N. Hansen, formand for TEKNIQ, der mener, at tiden er kommet til at tage et nyt skridt for at sikre, at organisationerne fremover har den ønskede indflydelse.

TEKNIQ organiserer 3.000 el- og VVS-installationsvirksomheder med tilsammen 40.000 medarbejdere.

Dansk Byggeri organiserer 6.000 virksomheder inden for byggeri, anlæg og byggeindustri med tilsammen 78.000 medarbejdere.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen